
Askeladden C78 och Uttern D77 har utvecklats positivt genom åren och är idag två färdiga och fullutrustade familjebåtar till rimligt pris. Vi har testat dem med två olika motorstyrkor på 250 och 300 hk och båda är mycket bra val.
Text & foto: Lars H Lindén
Norska Askeladden och svenska Uttern är två giganter när det gäller produktion av fritidsbåtar i glasfiber. Redan under 1970-talet hade dessa tillverkare stora program med allt från små snurrebåtar och upp till övernattningsbara familjebåtar. Därför var det mycket intressant att jämföra ett par av deras modeller idag för att se hur de utvecklats med åren.
Valet föll på två ombonade och prisvärda daycruisers med en längd på strax under 8 m, nämligen Askeladden C78 och Uttern D77. Askeladden tillverkades en gång i tiden i norska Hagavik utanför Bergen och Uttern i norrländska Norrlångträsk, men numera har båda flyttat sin produktion utomlands.
Huvudmått, rekommenderad motorstyrka och standardutrustning är relativt lika mellan dessa båda båtar, men när man kliver ombord upptäcker man en hel del skillnader. Askeladden C78 har ett fåtal kojer och större sociala ytor medan Uttern D77 har hela fyra kojplatser och är således en lite mera familjebåt.
Det här är två båtar som förmodligen kommer att användas som semesterbåtar och som sådana krävs en viss utrustning. Inför denna test valde därför två båtar som båda kompletterats med ett ”komfortpaket” och som gör dem helt sjöklara. Ett smart val, ty allt är inte så enkelt att eftermontera och blir förmodligen betydligt dyrare jämfört om det görs i fabrik. Båda testbåtarna har därför en mycket omfattande utrustning med till exempel ankarspel, bogpropeller, färskvattensystem, kapell, navigationsinstrument, pentrykök, kylskåp, toaletter och värme.
När det gäller val av motor är 250 hk den minst rekommenderade styrkan för båda och detta hade tillverkaren valt på vår testbåt Uttern D77. En Mercury Verado V8 med en volym på 4,6 liter. Askeladden C78 hade en 300 hk Suzuki vid testen, en V6:a med en volym på cirka 4 liter.
Normalt är det ingen större skillnad i toppfart mellan en 250- och en 300-hästare på en planande daycruiser i 8-metersklassen, som mest kanske 4 knop. I denna test fick vi en skillnad på hela 8 knop, vilket med största sannolikhet beror på olika skrovformer. Uttern D77 har ett mera traditionellt V-bottenskrov medan Askeladden C78 har ett modernare tvåstegsskrov som ger mindre friktion mot vattnet. Tvåstegs-skrovet kan även ge en lite snällare väg upp till planing med bättre sikt, men när man kommer upp i planande marschfarter i spannet 25–35 knop är sjöegenskaperna i det närmast identiska, så även med våra testbåtar. Båda känns mycket trygga och stadiga i sjön. Förbrukningen är något högre per sjömil med Uttern D77 vid högre farter och bullervärdena något högre med Askeladden C78 i samma farter.
Sammanfattningsvis är båda dessa daycruisers två goda representanter om man söker en övernattningsbar båt i denna storleksklass med en bra grundutrustning. Någon vinnare har vi svårt att utse, ty det beror på familjens storlek. För en familj på 2–3 personer är Askeladden C78 ett mycket bra val. Den har två bra huvudkojer, stora sociala ytor, ett modernt skrov och en elegant design. Är man flera som behöver en godkänd kojplats är Uttern D77 ett bättre val.
Askeladden C78 – lättdriven och elegant
Norska Askeladden är en av föregångarna när det gäller produktion av fritidsbåtar i glasfiber och idag har de hela 14 olika modeller mellan 6 och 10 m. Vår testbåt Askeladden C78 ingår i deras C-serie som samtliga är daycruisers med en modern stegbotten. Askeladden C78 har funnits några år på marknaden och det har gynnat båten. Här får man en känsla av ”färdig” båt där man städat bort alla barnsjukdomar för flera år sedan.
När man kliver ombord förifrån möts man av ett stort fördäck med en rund däckslucka och långa ljusinsläpp på var sida. Något högre sidoräcken hade varit en fördel. Man fäller vindrutan åt babord och kommer ner till sittbrunnen via ett antal mindre trappsteg. Här har man valt olika lösningar i den båda båtarna. Askeladden har små, fasta steg till vänster om förarplatsen och en separat skjutdörr till den främre kabinen, medan Uttern D77 har bredare trappsteg som ligger i skjutdörren. Plus och minus beroende på hur stadig man är på benen!
I den främre delen av sittbrunnen är det dock fördel Askeladden med en något rymligare förarplats och lite bättre placering av ratt, reglage, instrument och strömbrytare. Framför allt gillar vi den breda soffan vid passagerarplatsen som utan problem rymmer två fullvuxna personer. Under denna soffa sitter en utdragbar kylbox. Soffans ryggstöd kan fällas framåt vilket betyder att den även kan bli en del av soffgruppen i den aktre sittbrunnen. Sistnämnda är båtens stora samlingsplats med gott om sittutrymme runt ett stort bord.
På motstående sida – om styrbord – ligger en stor pentrysektion. Under ett fällbart lock finns vask med färskvatten, ett gasolkök och flera stuvfack. Arbetshöjden är dock något låg, endast 72 cm.
Passagen mellan aktersoffan och pentrysektionen är fullt godkänd och det är enkelt att ta sig från den främre sittbrunnen och ut mot badplattformarna via en öppen däcksdel vid sidan av aktersoffan. Öppningen kan även ”barnsäkras” med en liten grind. Den aktre delen runt motorn är perfekt utformat med en bred däcksdel i mitten som döljer nästa hela motorbrunnen. En mycket trygg plats vid ankring, förtöjning eller bad.
Båtens huvudkojer ligger under fördäcket som oftast i en daycruiser. Askeladden har valt en ganska traditionell planering med en stor dyna som täcker nästan hela denna sektion. Kojlängden är godkända 2 m och även bredden är hela 2 m. Både i sidor och i tak finns stora ljusinsläpp som ger en känsla av rymd. Ståhöjden ligger på 140 cm, samma som i det angränsade toalettrummet. Sistnämnda är elegant utformat med eldriven toalett, handfat, stuvfack och en stor ventil i skrovsidan som ger ett bra ljus. En annan fin detalj i den främre kabinen är en elpanel med perfekt översikt över alla säkringar, brytare, huvudbrytare och övervakningsinstrument. Ett stort plus i denna båt!
Askeladden C78 testades med en 300 hk Suzuki, som gav båten en toppfart på 45 knop. En perfekt styrka för båten som snabbt kommer i planingsfart redan vid 18–19 knop. Här får båten även hjälp av sin stegbottenkonstruktion. Perfekt planingsfart vid 25 knop med bra ljudvärden och en förbrukning på 1,4 lit/M. Enda minus är en lite trög styrning vid lägre farter, men bättre vid högre farter. Mycket bra sikt åt sidorna och framåt, trots ganska breda vindruteramar.
Askeladden C78 – plus och minus
+ Bred huvudkoj
+ Brett passagerarsäte
+ Bra höjd i toarum
+ Elpanel i förruff
+ Däck över motorbrunn
– Små trappsteg
– Arbetshöjd i pentry

Uttern D77 – bra val för familjen
Svenska Uttern har stora likheter med norska Askeladden när det gäller produktion av glasfiberbåtar. Båda började för över 50 år sedan med mindre roddbåtar, men satsar numera på betydligt mera ”ombonade” modeller och vår testbåt Uttern D77 är ett utmärkt exempel på detta. Den ingår i deras D-serie som samtliga är övernattningsbara daycruisers. Huvudmåtten för D77 och den invändiga planeringen är nära nog identiska med vår andra testbåt, Askeladden C78, men det finns en stor skillnad. Uttern D77 har fyra kojer ombord och blir därmed en lite mera familjebåt. De båda huvudkojerna ligger under fördäcket och två mindre kojer ligger under sittbrunnen, men med ingång från det främre kojutrymmet.
En dubbelkoj ligger placerad mot styrbordssidan. Längden är 210 cm, men bredden runt 160 cm, lite beroende på var man mäter. De båda extrakojerna under sittbrunnen består av en stor dubbelkoj på 140×190 cm. Ingången till detta utrymme är låg, men som barnkojer fungerar utrymmet mycket bra.
Även i Uttern D77 har man stora sido- och takventiler som ger ett perfekt ljus i den främre kabinen. Ståhöjden i denna del är runt 140 cm. Toalettrummet ligger om babord i den främre kabinen. Bra utrustat med färskvatten, handfat och toalett, men lite enklare inredningsmaterial jämfört med motsvarande i Askeladden.
Även i denna daycruiser möts man av ett stort fördäck när man kliver ombord förifrån. Plus för något högre front- och sidoräcken. Frontrutans mittsektion fälls även här mot babord och nedgången mot den främre sittbrunnen är perfekt. Nästan 50 cm breda trappsteg som sitter i den skjutbara ingången till kojerna.
I den främre sittbrunnen har båda testbåtarna ungefär samma planering med förarplatsen om styrbord och en dubbelsoffa om babord. Men sistnämnda är betydligt mindre på Uttern och inte lika bekväm. Även förarens plats känns något mindre i Uttern jämfört med Askeladden, vilket främst beror på att tillverkaren har lagt en stor konsol längs babordssidan där man förutom motorreglaget även lagt in alla strömbrytare. I övrigt håller förarplatsen en hög klass när det gäller utrustning och gott om plats för extra instrument och ett stort plus för en mycket bra styrning.
I den aktre sittbrunnen har båda testbåtarna nästan identisk planering med en stor aktersoffa om babord och en pentrysektion om styrbord. Sistnämnda har en bra arbetshöjd och är lite elegantare utformad jämfört med den i Askeladden. Under köksbänken sitter ett stort kylskåp.
Även i Uttern D77 har man perfekta gångytor genom båten längs styrbordssidan och ut mot badplattformarna som är något förlängda på var sida om motorn. Denna båt har en betydligt bredare motorrum med plats för två utbordare.
Uttern D77 testades med en 250 hk Mercury Verado. Trots mindre motorstyrka jämfört med Askeladden, så är accelerationen upp till planingsfart fullt godkänd med denna V8. Planingströskeln är minimal och sikten fullt godkänd hela tiden. Vid 28–30 knop hittade vi en perfekt marschfart med bra ljudvärden och en stabil gång i sjön. Toppfarten landar på 37,2 knop och den stora skillnaden jämfört med Askeladden beror framför allt på olika motorstyrkor, men även att sistnämnda båt har ett modernare skrov. Med en 300 hk på Uttern D77 hade toppfarten landat på runt 41 knop.
Uttern D77 – plus och minus
+ Fyra kojplatser
+ Bra steg till fördäck
+ Arbetshöjd i pentry
+ Elegant pentry
+ Bra styrning
– Något smal huvudkoj
Fakta
Båt och modell | Askeladden C78 | Uttern D77 |
Tillverkningsland | Polen | Portugal |
CE-Kategori | C | C |
Längd i m | 7,80 | 7,69 |
Bredd i m | 2,55 | 2,55 |
Vikt utan motor i kg | 1900 | 1848 |
Rek. motorstyrka i hk | 250-350 | 250-400 |
Max. belastning i pers. | 7 | 9 |
Bränsletank i liter | 230 | 280 |
Vattentank i liter | 40 | 80 |
Septitank i liter | 40 | 40 |
Ca-pris med 250 hk i kr | 1 712 800 | 1 512 600 |
Ca-pris med 300 hk i kr | 1 746 100 | 1 561 800 |
Mer information | www.askeladden.no | www.uttern.com |
Ca-priser per 2025-02-01 från Skanstulls Marin, Stockholm
Utrustning
Standardutrustning: | Askeladden C78 | Uttern D77 |
Ankarspel | Ja | Ja |
Badstege | Ja | Ja |
Bogpropeller | Ja | Ja |
Bord | Ja | Ja |
Brandsläckare | Ja | Ja |
Diskho | Ja | Ja |
Dusch på badbrygga | Ja | Ja |
Dynor i kabin | Ja | Ja |
Dynor i sittbrunn | Ja | Ja |
Eluttag/USB | Ja | Ja |
Färskvattensystem | Ja | Ja |
Innerbelysning | Ja | Ja |
Hamnkapell | Ja | Ja |
Kapell | Ja | Ja |
Kartplotter | Ja – 12 tum | Ja – 9 tum |
Kylskåp/kylbox | Ja -dragbox | Ja- kylskåp |
Landström | Extra | Ja |
Länspump, manuell | Ja | Ja |
Länspump, elektrisk | Ja | Ja |
Pentrykök | Ja | Ja |
Styrning | Hydraul | Elhydraulisk |
Stereo | Ja | Ja |
Toalett med tank | Ja | Ja |
Trimplan | Ja -automatiska | Ja – Manuella |
Vindrutetorkare | Ja | Ja |
Värme | Ja – Eberspächer | Ja – Wallas |
Några viktiga mått i cm
Båt: | Askeladden C78 | Uttern D77 |
Ståhöjd i förkabin | 140 | 143 |
Kojlängd i förkabin | 200 | 210 |
Kojbredd i förkabin | 200 | 160 |
Sitthöjd i förkabin | 88 | 87 |
Extrakoj, längd x bredd | – | 190 x 140 |
Ståhöjd i toalettrum | 140 | 125 |
Dörrbredd in till förkabin | 47 | 50 |
Pentry arbetshöjd | 72 | 86 |
Babordssoffa, bredd | 100 | 86 |
Steg upp till fördäck, bredd | 25 | 58 |
Testresultat
Båt: | Askeladden C78 | Uttern D77 |
Motor i test/effekt | Suzuki DF 300 | Mercury Verado 250 |
Cylindrar/volym i cc | V6 / 4028 | V8 / 4600 |
Testvikt i kg | 2400 | 2350 |
Propeller, typ | Watergrip | Enertia |
Propeller i tum | 21 | 15 |
Toppvarv i rpm | 6000 | 5900 |
Toppfart i knop | 45,0 | 37,2 |
Liter/sjömil vid: | ||
40 knop | 1,9 | – |
35 knop | 1,8 | 2,1 |
30 knop | 1,5 | 1,8 |
25 knop | 1,4 | 1,6 |
20 knop | 1,6 | 1,5 |
Ljud i decibel (A) vid: | ||
40 knop | 87 | – |
35 knop | 84 | 80 |
30 knop | 79 | 78 |
25 knop | 77 | 75 |
20 knop | 75 | 74 |
Anmärkningar: Samtliga tester utförda under samma dag och i samma vatten.
Lufttemperatur +18 grader. Ljudvärden uppmätta vid förarplats. Propellerval utfört av respektive generalagent. Båda båtarna belastades med två fullvuxna personer.