Klassiska båtmärket Riva lanserade sin nya ”Iseo Super” på Boot Düsseldorf i januari. Båten är en vidareutveckling av en av båtbranschens verkliga ikoner med sina klassiskt eleganta linjer och perfektion i detaljerna.
Båttillverkarens första eldrivna modell – Riva El-Iseo – är byggd på samma skrov. Liksom alla nyare Riva-skapelser har den ritats av Mauro Micheli och Sergio Beretta, grundare av Officina Italiana Design, i samarbete med Ferretti Group Engineering Department.
Iseo Super är förfinad på många sätt och utstrålar den elegans som kännetecknar alla Riva-modeller, från de mest kompakta runabouts till 70 meter plus superyachter. I alla linjer och detaljer återspeglas mästerligt hantverk, från den högglansiga mahognyn på däck och akterplattform till den sofistikerade nya skrovfärgen som förenar sig med Palette the Vulcan Greys exklusiva färg. Att det är en påkostad båt visar sig också i priset, som är mycket högre än de flesta tror.
Den nya Riva Iseo Super har bland annat högblank mahognyn behandlad med 24 lager lack, ståldetaljer i form av de nya sidogallerna i form av en ny quamarine, och de olika sidogallerna. Vindrutan har förnyats helt och produceras nu med den typiska krökningen som har blivit en av de mest igenkännliga egenskaperna hos Riva-båtar, vilket ger yachten ett typiskt utseende.
Utformningen av förarplatsen är modern med en 9-tums Volvo Penta plotterdisplay för navigering, placerad symmetriskt mellan det ratten om styrbord och ett förvaringsfack. Under förvaringsfacket – som även innehåller ett USB-uttag, en SD-läsare och ljudsystemets kontrollpanel – finns ett kylskåp.
De nya funktionerna i sittbrunnen är en helt omdesignad dinett som är större än den tidigare versionen, tack vare optimering av utrymmet bakom styrstationen. Den nya designen har även en elegant U-formad soffa, klädd i vattentätt tyg i samma kulör som skrovfärgen (väljs av ägaren).
Soffan är integrerad med ett elektriskt upp-och-ned-fällbart bord som kan döljas under kuddarna när den inte används och blir en integrerad del av sitsen. På motsatt sida maximerar en annan förvaringsyta det tillgängliga utrymmet. Bakom soffryggen finns den förvaringsbara handmanövrerade biminitoppen, medan motorrummet i aktern har ett solskydd klätt i samma Sky-tyg som dinettekuddarna.
Riva Iseo Super behåller det traditionella framdrivningssystemet med sterndrive och är försedd med ett hydrauliskt backslag. I standardversionen är Riva Iseo Super utrustad med en Volvo Penta D4-300A-motor, som levererar 300 hk (221 kW) vid 3 500 rpm och ett Aquamatic DP-I Duopropdrev som ger Iseo en marschfart på 33 knops knop.
Två valfria bensinmotorer finns tillgängliga som alternativ: Volvo Penta V8 350 CE – 355 hk (261 kW) vid 5 800 rpm – tillsammans med ett högpresterande DP-S duoprop sterndrive (marschfart 36 knop och toppfart 41 knop vid 2 Volvo Penta V8) (2405 kW8) 5 800 rpm – även med DP-S duoprop sterndrive, som uppfyller Bodensjöns krav och driver Iseo Super till en marschfart på 33 knop och en toppfart på 38 knop (preliminära data). För maximal stabilisering på gång har Riva Iseo Super autotrimkontroll för drevet och Zipwake interceptorer.
Fakta Riva Iseo Super
Längd: 8,24 m
Bredd: 2,5 m
Motor: Volvo Penta D4-300
Marschfart: 33 knop
Info: https://www.riva-yacht.com/en-us/Model/p/2-341-582-PUB-EXT/n/Riva-Iseo-Super-New