Nimbus 495 Flybridge har utsetts till ”European Powerboat of the Year” i kategorin motorbåtar upp till 18 meter. Priset delas ut på den stora båtmässan Boot Düsseldorf och Nimbus fick sitt pris på lördagskvällen.
Priset anses som ett av de finaste i båtbranschen, trots att det finns flera andra priser. Bakom den årliga utnämningen står en jury bestående av testförare och chefredaktörer från åtta båttidningar i Europa. Utnämningen skedde vid den pågående internationella båtmässan Boot Düsseldorf, där Nimbus 495 Flybridge deltar för första gången.
Nimbus 495 Flybridge är den hittills största båten från Nimbus. Den presenterades för första gången i samband med Boot Düsseldorf för två år sedan. Båten har sedan dess väckt stor uppmärksamhet från medier och kunder och visades upp för publik för första gången vid den stora båtmässan i Cannes i september förra året.
I motiveringen till utmärkelsen skriver juryn bland annat att ”Nimbus 495 Flybridge är mycket effektiv tack vare att skrovet designats för låg bränsleförbrukning och hybrid-drivlinor”. Dess ”välkända högkvalitativa hantverk och innovativa interiöra design” gör vidare Nimbus 495 Flybridge, med juryns ord, till ”the ideal touring vessel”.
– Intresset för 495 Flybridge har verkligen varit enormt sedan vi först presenterade den. Med Nimbus 495 Flybridge ger vi oss in i ett för oss nytt och mycket spännande segment. Den här utmärkelsen är ett synnerligen gott bevis för att vi verkligen lyckats i våra målsättningar för den här båten, säger säger Michael Bohm, marknadsdirektör för Nimbus Group.
Glada vinnare hos Nimbus på båtmässan i Düsseldorf. Fr. v. Mats Jacobsson, Jonas Göthberg och Joacim Gustavsson.
Så här skrev vi i Båtlivs test av Nimbus 495 Fly
50-fots flaggskepp från Nimbus Boats
När Nimbus Boats tar steget upp i 50-fotsklassen är det med en nyskapande båt med typisk skandinavisk stil. Denna ”lilla yacht” visar att tillverkaren kan leverera i absolut internationell toppklass.
Text: Lars-Åke Redéen, Foto: Henrik Ljungqvist
Bröderna Lars och Hans Wiklund, som grundade Nimbus Boats 1968 och ledde företaget i många år, tog aldrig steget till att bygga en 50-fots båt. På den tiden ansågs det för riskabelt.
Idag frågar allt fler båtägare efter båtar i 50-fotsklassen. För Nimbus Boats är det därför naturligt att det nya flaggskeppet Nimbus 495 Fly presenteras nu. Flaggskeppet från Långedrag är färdigt och håller på att lanseras internationellt.
Båtliv fick en provtur med 495:an i vackert försommarväder. Den nya båten skulle från början ha blivit en kupébåt och en sådan kommer följaktligen, men modellen med flybridge kom först.
Från början var projektnamnet Nimbus 465 Coupé – ”The voyager”. För att klara längre turer till sjöss har båten väl dimensionerade tankar och andra lösningar som gör att man kan stanna ute länge.
Den här båten har en delvis annorlunda design jämfört med hur Nimbusbåtarna brukar se ut. Linjerna är annorlunda och färgsättningen ljusare på ett modernt sätt. Teaken är utbytt mot ”tekniskt trä” på däck och gångytor och poppel i snickerierna. Tekniskt trä består av en blandning av restprodukter från teak och återvunnen plast. Resultatet blir ett elegant däcksmaterial som ska vara mycket tåligt över tid.
När man kliver ombord i flaggskeppet är den första känslan att det är gott om plats och bra ståhöjd över allt. Från akterdäcket via salongen och flybridge till fördäcket så är båten väldigt rymlig. Stora glasytor och en ljus färgsättning förstärker intrycket.
Att röra sig på däck känns tryggt och säkert. Nimbus har traditionellt sett alltid haft grova dimensioner på räcken och pulpeter, vilket vi uppskattar för att det ger en trygg känsla. Friborden är höga och gångborden breda så att även en stor person med lätthet kan röra sig obehindrat.
Båten är byggd med så låg tyngdpunkt som möjligt för att få maximalt bra sjöegenskaper. Skrovet, överbyggnaden och däcket och en del annat är byggt med vakuuminjicering.
Föraren har enkel tillgång till däcket, men även passagerarna kommer snabbt ut via en bred dörr från salongen. Dörren är dragen tillräckligt långt akter ut för att ge fri passage ut på däck för alla.
Traditionellt är kupébåtar Nimbus viktigaste marknad. Tillverkaren utvecklar nya kupémodeller där 465 Coupé är störst i nuvarande program. Steget upp till modellbeteckningen 495 verkar inte så stort, men det här är en mycket större båt. Alla utrymmen är väl tilltagna och det finns plats för både en ägarhytt midskepps samt en stor VIP-kabin i fören. Båda med var sitt badrum med full ståhöjd och separat dusch.
Salongen är uppdelad på två ytor. Dels en traditionell matplats med U-soffa och plats för hela familjen, dels ett aktre utrymme med pentry och en del annat. Dessutom är akterdäck förbundet med resten av båten genom ett öppningsbart fönster. Både det fönstret och ett liknande på babords sida är elektriskt manövrerade och ingår i standardutrustningen.
Längst bak har 495:an en stor badbrygga, som på den här båten var hydrauliskt manövrerad (tillval). Bryggan lyfter 250 kg och kan förses med en vagga för en jolle eller vattenskoter.
Det är dock från flybridge som båten känns allra bäst. Särskilt en fin sommardag som under vår provkörning. Yachtkänslan infinner sig snabbt och tack vare IPS med joystick (som äntligen känns färdigutvecklat 15 år efter Volvo Pentas lanseringen) kan en person hantera hela båten själv. Med joystick håller båten kurs och fart åt det håll föraren pekar. Det går att hålla båten på positionen och att lägga till sidledes.
Flybridgen är inte den största i klassen, men här är gott om plats för familj och vänner. Med en Biminitopp uppfälld får man bra skydd mot sol eller regn.
Som alltid på en stor flybridgebåt försvinner en stor del av alla biljud när man kör båten. Färden känns lugnare och upplevelsen blir bättre. Dessutom ser man tydligare var grund och andra båtar befinner sig.
Standardmotorerna med Volvo Penta IPS 650 är två D6 à 480 hk. På Volvovis ska det vara jämförbart med 650 hk och axeldrift. Den här båten erbjuds dock inte med vare sig drev eller raka axlar och tur är det. IPS ger båten fullständig rättvisa och gör den mycket lätthanterlig
Toppfarten är 31 knop för en standardutrustad båt med 1 700 liter bränsle, 520 liter vatten och ett tiotal personer ombord. Marchfarten är 22–24 knop, men båten går trevligt i 18–19 knop också utan att ”sätta sig” i sjön. Vi upplevde att 19 knop var den bästa farten för oss. Då är bränsleförbrukningen cirka 5,90 lit/M, vilket är fullt godkänt för en båt på 20 ton fullastad. I 22–23 knop ökar förbrukningen till 6,0 lit/M. Då är räckvidden cirka 250 M med en reserv på 15 procent.
Vem vänder sig då den här båten till? Svaret på den frågan är både nuvarande Nimbuskunder som vill ha en större båt och båtköpare på den internationella marknaden som uppskattar skandinavisk stil och design. Inte minst på USA:s öst- och västkust finns det gott om båtintresserade som gärna investerar i en kvalitetsbåt från Sverige.
Här hemma vänder sig båten främst till dem som har ett genuint båtintresse och de finansiella muskler som krävs. De vill också kunna ta sig längre ut på längre turer till sjöss i alla väder. I 495:an är komforten och sjöegenskaperna anpassade för långa turer.
Prislappen följer med storleken på båten. 495 Fly kostar från 17,5 Mkr med standardutrustning (IPS 650, joystick och all komfort). Den som vill ha stabilisator, air conditioning, generator, diskmaskin, Garmin Surround View med mera får betala cirka 19 Mkr för en fulladdad båt.
Trots storleken och nytänkandet har Nimbus designchef Joacim Gustavsson lyckats behålla den typiska känslan för att föra arvet från Nimbus grundare vidare. Utmaningen har varit att få plats med människorna ombord och samtidigt ha fina däcksutrymmen. Nimbus har bevisat att det går.
Bildtexter:
Nimbus_495_Fly_Q9A0032.jpg eller Nimbus_495_FlyA009C0014_240515_D12L.jpg
I lagom cruisingfart I skärgården känns Nimbus 495 Flybridge helt rätt. Men båten passar även för långa turer till havs.
Nimbus 495 F IMG_9152.jpeg
Ägarhytten är placerad midskepps med stora fönster på sidorna och en extra koj om styrbord.
Nimbus 495 F IMG_9157.jpeg
Ratten är smart med knappar och paddlar för funktioner som behöver nås extra snabbt.
Nimbus 495 F IMG_9171.jpeg
Badbryggan är väl tilltagen och har plats för en jolle eller vattenskoter.
Nimbus_495_Fly_K0A9614.jpg
Fördäcket har solbäddar och en sittyta med bord och plats för några personer.
Nimbus_495_Fly_K0A1060.jpg
En yttre matplats för plats på akterdäck. Under bänkarna är det stuvutrymme.
Nimbus_495_Fly_K0A0026.jpg eller Nimbus_495_Fly_K0A0855.jpg
Förarplatsen på flybridge ger bra utsikt över skärgården och mötande båtar.
Nimbus_495_Fly_K0A9890.jpg
Det aktre utrymmet på flybridge. Här finns inget pentry men ett kylfack.
Fakta Nimbus 495 Fly
Längd ö a: 15,55 m
Längd skrov: 13,7 m
Bredd: 4,57 m
Djup: 1,20 m
Deplacement: 16 440 kg torrvikt
Diesel: 1 700 liter
Vatten: 520 liter
Gråvatten: 340 liter
Svartvatten: 170 liter
Marschfart: 20—24 knop
Toppfart: 28,5 knop
CE-klass: B/C 10/12
Kojer: 2+2+2(+2) alt. 2+2(+2)
Motorer: Volvo Penta Pod, IPS650 (2xD6 480 hk)
Pris: från 17,5 Mkr
Info: www.nimbus.se
Fart och förbrukning
Rpm Knop lit/M L/h
600 3,5 1,0 3,4
1000 5,6 1,4 8,0
1500 8,3 2,5 19,5
2000 10,1 4,4 44,0
2500 14,4 5,7 78,5
3000 21,5 5,4 111,5
3500 27,5 5,7 150,5
3820 31,1 6,3 194,0
Testat med 1 360 liter bränsle och 420 vatten i tankarna.