Det blir premiär för Hallberg-Rassy 69 med softtop på Boot Düsseldorf, 18–26 januari 2025. Båten ska visas i hall 16, monter 16A54. Även Hallberg-Rassy 44 och 400 finns utställda och Hallberg-Rassy Parts har också en monter med shop på plats.
Hallberg-Rassy 69 kommer att bli den största segelbåten på världens största båtmässa. Det här blir 53:e gången som Hallberg-Rassy ställer ut på denna mässa.
Båtliv har testat Hallberg-Rassy 69 och skrivit om den i nr 6–2024. Så här skrev vi då:
Styv seglare med alla finesser
Hallberg-Rassys nya flaggskepp är en ouppnåelig dröm för de flesta, men den har fått idel lovord. 69-fotaren från Ellös är en bekväm segelbåt i toppklass
Text: Lars-Åke Redéen
Allting runt Hallberg-Rassys långa flaggskepp är enormt. Det är en båt där inget har lämnats åt slumpen. Resultatet är en ytterst komfortabel segelbåt som kan hanteras av ett par personer.
Den allra första båten som byggdes hade premiär på boot Düsseldorf i januari 2024. Därefter har den visats på den flytande båtmässan i Cannes i september. Mottagandet har varit entusiastiskt för denna havskryssare som bara ett litet fåtal kommer att kunna äga.
Trots prislappen är det här en mycket intressant båt. Alla detaljer är genomtänkta och båtbyggarna hos varvet i Ellös på Orust visar att de är i världsklass med trä- och plastarbeten. Ett exempel på en av dessa påkostade detaljer är ankaret i stäven. Det är ett hydrauliskt spel från Lewmar där hela ankaret och ankarstocken spelas in i båten. När ankaret lyfts tvättas kättingen ren med en dusch. För att minimera rasslet från kättingen är den i rostfritt.
69-fotaren är annorlunda byggd än tidigare Rassybåtar. Både skrov och däck är byggda med vakuuminjicerat laminat. Det är första gången som Rassy använder den metoden i större skala, alla andra modeller är handlaminerade med vissa vakuuminjicerade delar som till exempel roderblad.
Vakuuminjicering innebär tunnare laminat, vilket är bra om man vill spara vikt, men det påverkar båtens robusthet. På en så här stor båt gör det dock ingen större skillnad eftersom laminatet i en så stor båt är robust.
69:an sjösattes november 2023 efter 1,5 års laminerings- och monteringsarbete. För designen står argentinaren Germán Frers, som har designat Rassybåtar i många år.
Den först byggda båten – nummer två är under produktion – är utrustad med Seldén kolfibermast, kolfiberbom och kolfiberspridare. Stående rigg är i rostfri rod (heldragen tråd), som har mindre töj än vajer. All segelhantering och kicken är hydraulisk och kontrolleras med knapptryckssegling via plus- och minusknappar. I systemet ingår skärmar som ger besked om hur mycket man lastar på till exempel akterstaget.
Båten kan seglas av en eller två personer och är därmed tänkt för par som vill ge sig ut på en långsegling. Det är en väldigt styv båt med ett högt rätande moment tack vare stor költyngd (18,1 ton), bred vattenlinje och lätt mast och bom. Hanteringen i hamn underlättas av häck- och bogpropellrar från Sleipner.
Vid Båtlivs testsegling i juni var det ganska loja sydvästliga vindar. Vi drog iväg med vinden nästan rakt akterifrån. I det läget uppför sig denna 50 ton tunga bjässe ungefär som många andra båtar, förutom att allt är så stort.
Dag två hade vi desto mer vind och fick kryssa. Det är en mäktig känsla när man skär upp lite mot vinden och det stora skrovet tar fart på allvar. Vi seglade 12–13 knop i cirka 12 m/sek. Båten rörde sig lugnt och mäktigt med värdiga rörelser i sjön, även när det brallade i ordentligt i byarna.
En båt med det här stora deplacementet gör sig bäst om man faller av några grader och ökar farten. Det gör mycket skillnad på en sådan här båten. I 8–10 m/sek kryssar man i lika många knop och man kanske kan surfa med den också i riktig medsjö. Båten smalnar nästan inte av alls från det bredaste stället till akterspegeln, ungefär som en VO65. Dubbla roder biter verkligen i vattnet.
Det är gott om plats på däcket och båten är helt flushdäckad för om masten.
Plottersystemet med Raymarine Alpha pekskärmar är värt att nämnas särskilt. Dessa nya och extra stora instrument är väldigt flexibla och ger en väldigt klar och fin bild. Genom att peka på skärmarna kan man välja vilken information man vill ha, analogt eller digitalt och vilken färg man vill ha. Systemet har även en ”analog” kompass som ”kränger” med båten.
Under däck är det komfort och stora utrymmen som gäller. Som lägst är ståhöjden 1,92 m, vilket räcker för de flesta. Varvets vd och ägare, Magnus Rassy, hade en lång rad med önskemål som gjorde designen knepig. Han ville ha durken i en nivå från för till akter samtidigt som han ville ha flushdäck för om masten. Detta samtidigt som skrovfönstren skulle vara i ögonhöjd. Det är ett pussel med många faktorer, särskilt som ståhöjd vid masten under däck också var ett krav. Magnus ville också ha fönsterparti förut i salongen dels för sikten, dels för ventilationen.
En stor skillnad i dagens Rassybåtar jämfört med äldre modeller är att många skott är väldigt låga. En förklaring är att skotten mellan kartbordet och salongen och pentryt och salongen tidigare var strukturella. Idag är de nedflyttade tack vare en mer sofistikerad bottenstock som går hela vägen upp till däck. Båten har dessutom förstyvningar tvärskepps under durk till däck samt vågräta förstyvningar från för till akter som hjälper till att styva upp konstruktionen så att den blir mycket vridstyv. Vakuumtekniken hjälper också till att ge ökad styrka tack vare Divinycellkärna i skott och balkar. Det gör att båten tål mer kompression och får högre vridstyrka samtidigt som Divinycell i skrov och däck isolerar bra. Det är bara kölpartiet som är homogent material i den här båten.
Allt detta ger det dagens köpare av så här dyra båtar vill ha: mer öppen och luftigare planlösning, ungefär som i en villa. I 69:an är det här ännu mer markerat än i andra modeller eftersom skotten har flyttats isär mer än tidigare och dessutom sänkts för att skapa en mer öppen känsla.
Salongen har ett rejält matbord där åtta vuxna lätt får plats. I salongen finns även två stora fåtöljer, vilket är en gammal Hallberg-Rassygrej.
Pentryt är placerat på styrbords sida för att den som lagar mat inte ska blockera flödet genom båten. Det är fri tillgång till den stora ägarkabinen med eget badrum och walk in closet.
På styrbords sida finns en dubbelkabin och på babords sida en våningskabin. VIP-kabinen för gäster ligger längst föröver och har samma komfort som en fullvärdig ägarkabin. Här finns också egen toa med separat dusch, ett typiskt krav för köpare av sådana här båtar.
Den som vill ha värme i överflöd kan bara trycka på en knapp så kör en Kabola dieseldriven värmepanna igång. Den ger vattenburen fram till värmeelement som blåser ut varm luft. Pannan förvärmer även motorn, som i sin tur kan användas för att värma hela systemet (gångvärme). Värmaren har en värmeslinga genom två varmvattenberedare på vardera 75 liter, vilket hela tiden ger nytt varmvatten.
Motorn är en Volvo Penta D6-300 med högt vridmoment. Den är kopplad till en fyrbladig Gori foldingpropeller med ”overdrive”. Generatorn är på 17,5 kW kontinuerlig drift. I maskinrummet finns även stora laddare på 450 A 24 V, men dieselmotorn laddar mycket på kort tid så man inte behöver köra elverket ofta. Bränsleförbrukningen är knappt 1 lit/M i 7,5 knop, vilket innebär 2 400 sjömil. Om det slutar blåsa i Bohuslän kommer man till Kanarieöarna för motor…
Prislappen för en så avancerad konstruktion som Hallberg-Rassy 69 är börjar på 71,5 Mkr. Då ingår bland annat hydraulisk rullmast (aluminium) och rullfock, bogpropeller, Elvström EPEX-segel och PU-teak. En fullt utrustad båt landar på över 80 Mkr. För den som har så mycket pengar väntar en fantastisk upplevelse.
Bildtexter:
Dragbild på seglande båt i helbild:
Hallberg-Rassy 69 är varvets nya flaggskepp. Det är en ytterst bekväm båt som är byggd för att hanteras av två personer. Komforten ombord är i toppklass.
IMG_9425.jpeg
Ägarkabinen är väl tilltagen med stora ljusinsläpp, stort badrum och walk in closet.
IMG_9426.jpeg
Ägarkabinens badrum har samma komfort som i många villor med separat dusch och många skåp.
IMG_9430.jpeg eller IMG_9510.jpeg
Salongen med plats för åtta vuxna runt matbordet. Pentryt är placerat på styrbords sida.
IMG_9434.jpeg
Gästkabinen i fören har också eget badrum med separat dusch. Ljusinsläpp från sidor och däck.
IMG_9460.jpeg
Däcket är belagt med durk i polyuretan, så kallad PU-teak. På 69-fotaren består det av nästan 100 delar som har limmats utan en enda synlig skarv.
IMG_9462.jpeg
Sittbrunnen har integrerade sittbrunnsdynor och två sittbrunnsbord som kan fällas ihop till ett stort bord.
IMG_9513.jpeg
Raymarine Alpha med pekskärmar ger tydlig information. Det är enkelt att ändra informationen genom att trycka på skärmarna.
IMG_9536.jpeg
Ankaret i fören spolas av med egen dusch när det dras upp. Kättingen är rostfri för att minimera ljudet.
Fakta Hallberg-Rassy 69
Längd ö a: 22,22 m
Längd skrov: 19,70 m
Bredd: 5,89 m
Djupgående: 2,70 m
Deplacement: 46,5 ton tom
Kölvikt: 18,1 ton (bly)
Höjd: 31,1 m
Segelyta inkl. Code zero: 345,5 m2
Motor: Volvo Penta D6-300 (300 hk)
Diesel: 2 300 liter
Vatten: 1 900 liter
Design: Germán Frers Naval Architecture
CE-klass: A
Pris: från 71,5 Mkr med svensk moms
Info: www.hallberg-rassy.com