Världens första elektriska bärplansbåtsfärja har påbörjat sin trafik. Candela P-12 “Nova” har som mål att eliminera utsläppen från Stockholms kollektivtrafik samtidigt som pendlingstiderna halveras.
Pressmeddelande:
– Det här är ett paradigmskifte för stadstransporter och av våra vattenvägar, säger Gustav Hasselskog, grundare och vd för Candela.
Klockan 07.15 tisdagen 29 oktober avgick Stockholms nya stjärna, ”Nova”, från sin kaj i den lugna förorten Tappström. Båten drivs med elmotorer och kör på bärplan. Den flög tyst en meter över vattenytan och klarade den 15 km långa sträckan till Stockholms Stadshus på drygt 30 minuter.
För pendlarna på världens första elektriska bärplansfartyg nästan halverades tiden för morgonpendlingen. För Stockholm kan detta signalera en framtid där vattentransporter i staden är hållbara, prisvärda och snabbare än att resa med bil.
“Nova” är den första av Candelas nya P-12-modell som har tagits i bruk. Dess datorstyrda bärplansvingar lyfter skrovet över vattnet, vilket minskar energiförbrukningen med 80 procent jämfört med konventionella fartyg genom att minska friktionen.
– Konventionella fartyg har inte utvecklats mycket på 100 år och är bland de minst energieffektiva transportsätten, säger Gustav Hasselskog.
Utmaningen med konventionella snabba fartyg är att de förbrukar enorma mängder energi vid höga hastigheter och plöjer genom vattnet. Detta försvårar elektrifiering, eftersom deras räckvidd är begränsad även med stora batterier.
Stockholms cirka 70 kollektivtrafikfartyg använder mer fossila bränslen än stadens bussar och tåg tillsammans, trots att de bara står för en liten andel av det totala antalet passagerare. Vattentransporter är kostsamma och långsamma, eftersom fartygen skapar mycket svall, vilket begränsar deras hastighet. Ändå tycker många pendlare om att resa till sjöss. Region Stockholm har som mål att ställa om alla fartyg till förnybar energi, med mål att minska utsläppen och minimera störande svallvågor.
Candela P-12:s bärplansteknik är nyckeln till att möta dessa utmaningar. Eftersom “Nova” flyger över vattnet snarare än att tränga igenom det som konventionella fartyg, skapar det minimalt svall. Som ett resultat av detta tillåts färjan att färdas i höga hastigheter inom stadsgränserna, där andra fartyg är begränsade av vågregleringar. “Nova” drivs av 100 procent förnybar el och avger minimalt med buller även vid höga hastigheter, tack vare sina elektriska C-POD-motorer utan mekanisk transmission.
Tack vare sin bärplansteknik är ”Nova” inte bara den snabbaste elektriska färjan i drift i världen utan också den snabbaste i Stockholms kollektivtrafikflotta, med en fart på 25 knop – bättre än de dieseldrivna V-klassfärjorna.
– I många städer går den kortaste vägen över vatten, vilket är mänsklighetens äldsta infrastruktur. Idag är våra vattenvägar underutnyttjade på grund av de höga kostnaderna, vaken oro och utsläpp från traditionella fartyg. Om vi kan frigöra denna potential kan vi göra städer mer attraktiva, säger Gustav Hasselskog.
Med sin energieffektivitet kräver “Nova” ingen kostsam dockningsinfrastruktur, utan laddar istället på en vanlig bilsnabbladdare i Stadshuset. Dess långa räckvidd gör att den matchar schemat för konventionella dieselfärjor, med uppladdning under den typiska lunchrasten.
“Nova” kommer att fungera under hösten 2024 tills vattnet fryser, återupptas under våren och fortsätta till augusti 2025. Rutten är ett pilotprojekt som drivs av Candela, Trafikverket och Region Stockholm (SL), som syftar till att utforska hur bärplanstekniken kan möjliggöra snabbare, mer prisvärda och utsläppsfria sjöresor, vilket skapar nya transitmönster i Stockholm.
Rolig artikel. Läsandet störs dock av det jag misstänker är direktöversättning från en engelsk grundtext, där ordet wake använts. AI verkar översatt det till ”skapar minimalt vakna” respektive ”vaken oro”. Borde varit ”bogsvall” resp ”bekymmer med svallvågor”.
Hej! Tack för påpekandet, vi utlovar bättring.
//Redaktionen