I artikeln Båtliv nr 4 2024 , Vatten en fiende under vintern (text Lars H Lindén) står en hel del felaktiga påståenden. Visserligen inget som medför en katastrof men som helt enkelt tips som inte är bra eller helt verkningslösa.
Hälla matolja i toaletten är inget bra råd det förorsakar problem som dålig lukt mm:
Saxat från Mölndals kommuns hemsida (men det är bara att söka på “nätet” som hittar man flera texter om detta:
Matfett ska inte ner i avloppet:
Fett i avloppet är ett problem som inte bara kan orsaka dålig lukt och stopp i ditt eget kök. Det fastnar också i våra gemensamma avloppsledningar och kostar stora summor i extra underhåll. Fettet bildar avlagringar i rör och pumpar och när det till slut blir stopp är det både kostsamt och tidskrävande att åtgärda.
Konservera toaletten med miljövänlig glykol om den inte kan tömmas helt. Oljan kommer att härskna och sätta sig i pumpar och slangar tank mm.
Bränsle tappar inte effekt möjligen kan de lättantändliga ämnena avdunsta och motorn kan bli mer svårstartad (gäller bensin). fyll tanken istället för att tömma då dunstar inte de lättflyktiga ämnena bort och explosionsrisken minskar, även kondensen inne i tanken minskar då tankens väggar inte kan kondensera eventuell fuktbemängd luft.
Detta har jag tidigare fått bekräftat med bensin/bränslebolagen, som dessutom påpekar att bränsle definitivt klarar lagring i minst ett år(förmodligen längre) i täta kärl som tex tankar.
Dessutom var skall man tömma en dieseltank på flera 100 liter som finns i de flesta motorbåtar.
Att tömma bränsle i båtklubbens miljöstation är inte ett bra råd eftersom miljöstationen i båtklubben inte har möjlighet att ta emot och förvara bränsle, (brandfarligt) mindre mängder kan kanske lämnas till ÅVC, häll det absolut inte i tanken för spillolja, då får båtklubben problem eftersom den som tömmer tanken kommer att vägra att hämta oljespill blandat med bränsle.
Häll inte i okända tillsatsmedel i bränslet de innehåller mest lacknafta eller sprit och gör oftast mer skada än nytta.
Volvo Penta tillåter ingen efteriblandning av tillsatser eller andra bränslen i tanken. Lägg pengarna på något annat istället.
En hel del ganska dåliga råd och tips, m,en som sagt inget i artikeln medför en direkt katastrof men oljan i toaletten kan på sikt medföra problem
Tack för kommentaren!
Tipsen fungerar och är bra, men det gäller som du skriver att ta vara på matoljan när man har använt den. Ett alternativ är miljövänlig glykol.
Att lagra bränsle långa tider är absolut inte att rekommendera, särskilt gäller detta bensin. Man får försöka ha så låg nivå som möjligt i tanken och hälla i bränslestabilisator till den rest som finns kvar vid båtupptagningen. // Redaktionen
Jag vill ändå påpeka att vissa av råden inte är förenliga med praxis och rekommendationer vid förvaring av båt på land.
De flesta båtägare speciellt med större motorbåtar tömmer i praktiken inte bränsletanken.
En full tank är alltid bättre en än halvfull därför är rådet om det inte går att tömma bränsletanken fyll den oavsett bensin eller diesel.
En halvfull bensintank är mycket farligare än en full, Anledningen är mängden syre i tanken och rekommendationen enligt MSB är att fyllnadsgraden bör vara 95% eller mer.
Enligt NFPA (2005) NFPA 303 Fire Protection Standards for Marinas and Boatyards (2005) skall fasta bränsletankar ha en fyllnadsgrad på 95% för att undvika att en brännbar blandning bildas. Tanken kan fortfarande explodera men författarna anser ändå att fyllda tankar bör vara att föredra framför den brandfara som tömmandet av tankarna skulle utgöra. På en lite större uppläggningsanläggning blir det snabbt många tankar som behöver tömmas och frågan är hur bränslet skulle tas om hand på ett säkert och miljövänligt sätt.
I artikeln Båtliv nr 4 2024 , Vatten en fiende under vintern (text Lars H Lindén) står en hel del felaktiga påståenden. Visserligen inget som medför en katastrof men som helt enkelt tips som inte är bra eller helt verkningslösa.
Hälla matolja i toaletten är inget bra råd det förorsakar problem som dålig lukt mm:
Saxat från Mölndals kommuns hemsida (men det är bara att söka på “nätet” som hittar man flera texter om detta:
Matfett ska inte ner i avloppet:
Fett i avloppet är ett problem som inte bara kan orsaka dålig lukt och stopp i ditt eget kök. Det fastnar också i våra gemensamma avloppsledningar och kostar stora summor i extra underhåll. Fettet bildar avlagringar i rör och pumpar och när det till slut blir stopp är det både kostsamt och tidskrävande att åtgärda.
Konservera toaletten med miljövänlig glykol om den inte kan tömmas helt. Oljan kommer att härskna och sätta sig i pumpar och slangar tank mm.
Bränsle tappar inte effekt möjligen kan de lättantändliga ämnena avdunsta och motorn kan bli mer svårstartad (gäller bensin). fyll tanken istället för att tömma då dunstar inte de lättflyktiga ämnena bort och explosionsrisken minskar, även kondensen inne i tanken minskar då tankens väggar inte kan kondensera eventuell fuktbemängd luft.
Detta har jag tidigare fått bekräftat med bensin/bränslebolagen, som dessutom påpekar att bränsle definitivt klarar lagring i minst ett år(förmodligen längre) i täta kärl som tex tankar.
Dessutom var skall man tömma en dieseltank på flera 100 liter som finns i de flesta motorbåtar.
Att tömma bränsle i båtklubbens miljöstation är inte ett bra råd eftersom miljöstationen i båtklubben inte har möjlighet att ta emot och förvara bränsle, (brandfarligt) mindre mängder kan kanske lämnas till ÅVC, häll det absolut inte i tanken för spillolja, då får båtklubben problem eftersom den som tömmer tanken kommer att vägra att hämta oljespill blandat med bränsle.
Häll inte i okända tillsatsmedel i bränslet de innehåller mest lacknafta eller sprit och gör oftast mer skada än nytta.
Volvo Penta tillåter ingen efteriblandning av tillsatser eller andra bränslen i tanken. Lägg pengarna på något annat istället.
En hel del ganska dåliga råd och tips, m,en som sagt inget i artikeln medför en direkt katastrof men oljan i toaletten kan på sikt medföra problem
Tack för kommentaren!
Tipsen fungerar och är bra, men det gäller som du skriver att ta vara på matoljan när man har använt den. Ett alternativ är miljövänlig glykol.
Att lagra bränsle långa tider är absolut inte att rekommendera, särskilt gäller detta bensin. Man får försöka ha så låg nivå som möjligt i tanken och hälla i bränslestabilisator till den rest som finns kvar vid båtupptagningen. // Redaktionen
Jag vill ändå påpeka att vissa av råden inte är förenliga med praxis och rekommendationer vid förvaring av båt på land.
De flesta båtägare speciellt med större motorbåtar tömmer i praktiken inte bränsletanken.
En full tank är alltid bättre en än halvfull därför är rådet om det inte går att tömma bränsletanken fyll den oavsett bensin eller diesel.
En halvfull bensintank är mycket farligare än en full, Anledningen är mängden syre i tanken och rekommendationen enligt MSB är att fyllnadsgraden bör vara 95% eller mer.
Enligt NFPA (2005) NFPA 303 Fire Protection Standards for Marinas and Boatyards (2005) skall fasta bränsletankar ha en fyllnadsgrad på 95% för att undvika att en brännbar blandning bildas. Tanken kan fortfarande explodera men författarna anser ändå att fyllda tankar bör vara att föredra framför den brandfara som tömmandet av tankarna skulle utgöra. På en lite större uppläggningsanläggning blir det snabbt många tankar som behöver tömmas och frågan är hur bränslet skulle tas om hand på ett säkert och miljövänligt sätt.