3 juli, 2024

Högre fart och bättre räckvidd i nya Grand Banks 62

Grand Banks slår in på en delvis ny väg. Med sin nya 62-fotare satsar denna klassiska motorbåtsbyggare på högre fart, mer räckvidd och mer äventyr.

Med introduktionen av den nya Grand Banks 62 fortsätter tillverkaren sin nästan 70-åriga historia med att designa och bygga banbrytande långfärdsbåtar som kombinerar hastighet och räckvidd. Som alla Grand Banks-modeller har GB62 utvecklats med målet att skapa en prestandabåt för långfärd.

Beroende på motorvalet kan Grand Banks 62 uppnå en toppfart runt 35 knop och en marschfart på 28 knop. Räckvidden anges till maximalt 2 000 sjömil med 10 procent reservbränsle vid 10 knop. Vid 20 knop anges den totala bränsleförbränningen till i genomsnitt cirka 120 liter per timme, vilket är mycket bra för en båt i den här storleken. Skrovet är av så kallad ”V-Warp Technology” och har en bottenvinkel på cirka sex grader, vilket bibehåller den maximala mängden vattenlinje i vattnet för ökad effektivitet och hastighet.

Ett motoralternativ är dubbla Volvo D13 på 900 hk vardera med raka axlar och Twin Disc MGX 5096A backslag som standard. Den som vill ha mer effekt kan välja dubbla Volvo D13:or med axeldrift på 1 000 hk vardera, eller Volvo IPS 1200S med 900 hk vardera.

Grand Banks-teamet under ledning av vd och chefsdesigner Mark Richards visar därmed att långfärdsyachter inte behöver köra i 8 knop. En marschfart på 20 knop kan uppnås effektivt och säkert.

Marks långa erfarenhet som havskappseglare och båtbyggare ledde till att han utvecklade företagets V-Warp-teknologi, som är grunden för den nya Grand Banks 62 och övriga Grand Banks utvecklade av Mark. Denna design är en kombination av skrovform, byggmaterial och själva byggprocessen. V-Warp Technology-skrovet inkluderar en fin skärning i stäven, en graciös krökning midskepps och minimal vinkel vid akterspegeln. Liksom alla Grand Banks-modeller är GB62 byggd med injicering och harts med E-glas, enkelriktade och fleraxliga glasfibermattor. Detta ger en stark, snabb och effektiv skrovform. Skrovet fogas samman med en kolfiberstruktur i skott, däck och överbyggnad.

Den nya Grand Banks 62 bygger på framgången med Grand Banks 60, som lanserades 2017. Det mest märkbara är att den extra inre volymen på 62:an har en större styrbords gästhytt med en dubbelsäng och en enkelsäng, samt ett utrymme för tvättmaskin och torktumlare. Den extra längden har också gett utrymme för en styrbords gästhytt, vilket skapat en bekväm layout med tre kabiner.

På huvuddäcket har salongen stora öppningsbara fönster. Förarplatsen och akterpentryt har också gott om naturligt ljus.

Flera inredningsplaner finns tillgängliga, inklusive en Skylounge-modell, som är populär på Grand Banks 85.

Båten har breda sidodäck med rejäla sidor som möjliggör enkel och säker åtkomst mellan fören och aktern under gång eller vid dockning. Styrbords sidodörr är placerad direkt vid den nedre förarplatsen för att säkerställa enkel hantering vid tilläggning.