9 februari, 2011

Svenskt båtliv växer – 881 000 fritidsbåtar

Fritidsbåtlivet fortsätter att växa. Sedan 2004 har antalet fritidsbåtar i Sverige ökat med 23 procent till 881 000. Det visar båtlivsundersökningen 2010, som Transportstyrelsen gjort i samverkan med ett antal myndigheter och organisationer. Undersökningen, som presenterades på Båtmäsan i Göteborg 9 februari, innehåller fakta om ägande, användning, miljö och säkerhet.

Pressrelease:

I Båtlivsundersökningen 2010 har 10 000 personer i åldrarna 20-74 år intervjuats via telefon om båtägande och beröring med fritidsbåtlivet. I begreppet fritidsbåtar har alla båttyper, från kajaker och roddbåtar till ruffade segel- och motorbåtar, tagits med.

Undersökningen visar att det finns totalt 881 000 båtar i Sverige. Antalet personer som vistats i en fritidsbåt under 2010 var cirka 2,5 miljoner vuxna. Jämför man med den båtlivsundersökning som genomfördes 2004 är det en ökning av antalet båtar, med 23 procent (från 718 000 år 2004). Antalet personer som vistats i fritidsbåt ökade med hela 39 procent (från 1,8 miljoner 2004).

Fördelning över landet
De flesta båtarna finns på ostkusten (28,3 procent) och i inlandet (27,7 procent). Därefter följer norrlandskusten (17,6 procent), västkusten (14,3 procent) samt sydkusten och Kronobergs län (12,1 procent).

När det gäller de vanligaste användningsområdena för båtarna står dagsturer och fisketurer högst på listan. De viktigaste upplevelserna när svenskarna åker båt är frihet och naturupplevelsen.

Toaletter ombord
Toalettavfall och fritidsbåtar är en aktuell fråga, då regeringen gett Transportstyrelsen i uppdrag att genomföra förbud mot att släppa ut toalettavfall från fritidsbåtar. Här visar båtlivsundersökningen 2011 att merparten av båtarna (86,8 procent) saknar toalett. Av de båtar som har toalett har 24,1 procent en fast toalett som kan sugtömmas. Ungefär hälften av båtarna med toalett har en fast toalett som kan tömmas enbart till sjön.

Förarkompetens och säkerhet
Förarkompetens och säkerhet har också undersökts. Här framgår att så mycket som 67,2 procent av båtägarna saknar någon form av examen, som till exempel förarintyg och skepparexamen. Av båtar med en hastighet över 20 knop är samma siffra 53,3 procent.
Inställningen till den nya sjöfyllerilagen är överlag positiv bland båtägarna. Av de 88,5 procent av båtägarna som känner till lagen, är 82 procent positiva.

Samverkande myndigheter och organisationer
Båtlivsundersökningen har genomförts av undersökningsföretaget Mind research på uppdrag av Transportstyrelsen, i samverkan med Sweboat, Båtunionen, Kryssarklubben, Seglarförbundet, Tillväxtverket, Sportfiskarna, Naturvårdsverket, Håll Sverige Rent, Kanotförbundet, Sjöräddningssällskapet, Livräddningssällskapet, Kustbevakningen och Polisen.

Kommentarer

Olof Malmlöf 08:33:24 2011-02-10

!! Jag skulle vilja se hur frågan ställdes om den nya sjöfyllerilagen. Jag känner inte en enda båtägare (och det är många) som tycker den är bra. Luktar manipulation …

Lasse Andersson 13:09:03 2011-02-13

Skamligt att ens argumentera MOT sjöfyllerilagens betydelse för en säkrare sjösport. Äntligen finns det kraft bakom kontrollerande myndigheters möjlighet att agera mot berusade skeppare. Sedan kan jag hålla med om tokigheten att man undantar vissa grupper av skeppare. Ingen skulle drömma om att det skulle vara fritt att cykla eller köra moped och vara sketfull – bara för att dessa fordon är små och inte går så fort. Andra farkoster kan naturligtvis störas på ett sätt så att svåra olyckor inträffar beroende på "den lille mannens" agerande.

När det gäller toalettkravet så kan man bara konstatera att den klåfingrighet som finns hos Transportstyrelsen tydligen finns på hela myndigheten – Väg, Järnväg, Sjöfart och Flyg. Hur kan man jaga fritidsbåtarna men "skita i" den reguljära passagerartrafiken och kryssningsfartygen?

Filip Nilsson 17:18:03 2011-02-14

Det är väl ingen som tycker att någon skall ro, segla eller åka omkring sketfull men 0,2 promille är LÖJLIGT lågt och gör många av oss "kriminella" om vi behöver flytta en båt efter middagen. Sedan är det ju helt tokiga undantag.

Yalmar 14:35:54 2011-02-16

Det skulle ju vara väldigt intressant att få veta vad dom direkt berörda båtägarna tycker om den nya Sjöfyllerilagen ! Det är ju enkelt för alla dom som inte berörs att svara att "dom andra" ska vara nyktra
på sjön, bara det inte gäller mej.

Johansson 14:49:49 2011-02-16

Ja, som man frågar får man svar. Det är väl ingen slump att frågan utformats så att den ger ett "passande" svar.
Och Lasse, det är visst tillåtet att cykla med mer än 0,2 promille i blodet ! Även "sketfull" , som du uttrycker det, om man inte ställer till med nåt. Vad beträffar " betydelse för en säkrare sjösport" så håller jag helt med . Vid "sportaktiviteter till sjöss" är det naturligt att vara nykter. Men jag kallar inte en picknick till en kobbe för sjösport.

Sten Andersson 13:15:55 2011-02-19

Det här är ju helt befängt. Båtar och snöskoter är egentligen samma typ av fritidsredskap men när det gäller försäkring, var man får framföra redskapet, "fylleri", trafikgodkännande osv så kommer alltid båtägarna undan.
Självklart skall det vara 0-tolerans på alla typer av fordon då man utsätter omkringvarande för fara. Att man själv skulle skada sig eller dö, det är upp till var och en som är så dum att man utsätter sig för den faran
Båt och snöskoterägare

Lasse Andersson 21:42:45 2011-02-22

Hmm, en del att tänka på här. Johansson, passa dig för att cykla full, det är nämligen inte som du tror – tillåtet. Sedan var det det här med 0.2 promille. Är det någon av herrarna som testa var gränsen går? Jag har det och jag kan bara meddela att för mig (detta är ju personligt hur man upplever nivån) blev det en chock, jag upplevde en kraftfull (och trevlig) berusning utan vare sig bil, båt eller snöskoter men med en krönt alkoholmätare i glada vänners lag.

Peter Eriksson 12:31:24 2011-02-23

För att kunna straffas för rattfylleri krävs det att man framför ett MOTORDRIVET fordon. Cykel kan därför aldrig komma ifråga. Vårdslöshet i trafik kan man dock dömas för oavsett om man framför ett motordrivet fordon eller inte. Även gående således. Då måste det dock inträffat en trafikolycka. Den som utgör en fara för sig själv eller annan kan omhändertas enligt Lagen om omhändertagande av berusad. Detta är en vårdande lag och således är det inget brott att vara kraftigt berusad och vingla omkring på stan.