Finska Silver Boats har tagit fram sin största aluminiumbåt med en längd på över sju meter. Tre modeller är på väg ut på marknaden under 2024 och vi har testat den första – Seahawk CCX.
Text & foto: Lars H Lindén
Seahawk CCX är en klassisk mittpulpetbåt som redan finns ute på marknaden. Styrpulpeten är tillverkad i glasfiber och den har en hel vindruta i glas. Nästa modell som är på väg är Seahawk BRX, en klassisk bowrider med två sittbrunnar och gott om sittplatser bakom en skyddande vindruta i glas. Den tredje nyheten är Seahawk Cabin, en hyttbåt som kan bli en stor konkurrent till motsvarande båtar hos Alukin, Arronet och Ockelbo. Enda skillnaden är att Silver har valt en hytt tillverkad i glasfiber. Ett val de har gjort för att få fram en lite elegantare form.
Gemensamt för samtliga nya Seahawk-modeller är att tillverkaren rekommenderar motorstyrkor på mellan 150 och 200 hk.
Som vi nämnde inledningsvis så har vi provkört den första modellen, Seahawk CCX med en 200 hk Honda. Det är en ”storbåt” för lite tuffare sjöförhållanden, konstruerad med höga fribord och stora däcks- och arbetsytor Det här är i grunden en klassisk styrpulpetbåt med en bred mittkonsol för två sittande personer. Konsolen är tillverkad i glasfiber och smart utformad så att alla reglage, brytare och navigationsinstrument är enkla att nå för föraren. Plats finns för två stora kartplottrar. Runt vindrutan i glas har Silver monterat en ram i aluminium, perfekt som handtag.
Seahawk CCX är inte bara en traditionell styrpulpetbåt, utan även en mycket lämplig last- och sportfiskebåt. Den har stora och plana däcksytor på var sida om styrpulpeten där man kan lasta långa föremål. För sportfiskaren finns möjlighet att montera ett speciellt kastdäck i aktern så att man kan stå en bra bit ovanför durkarna. Andra finesser är ett räcke framför motorbrunnen där man kan montera fästen för fiskeutrustning med mera.
Båtens främre del har endast en sittplats framför styrpulpeten och i övrigt en stor arbetsyta. Under sittplatsen finns ett stort och djupt stuvfack där man även får ner alla dynor. Även den aktre delen har en hygglig durkyta och även här en sittplats med stuvfack i mitten. På var sida om denna sittplats finns även fällbara säten. Två smarta och vridbara räcken spärrar utgångarna till de stora badplattformarna.
Nya Silver Seahawk CCX (och även de andra modellerna) har ett V-bottenskrov utan steglister. Det är ett val tillverkaren har gjort för att båten även skall plana hyggligt vid låga hastigheter. Vi har provkört båten med en 200 hk Honda, vilket räcker mer än väl till denna stora aluminiumbåt. Toppfarten med två personer mättes till 42 knop vid 5 600 varv per minut. Vid 35 knop fick vi en förbrukning på 1,5 lit/M och drar man av till 25 knop mätte vi upp 1,2 lit/M. Bullervärdena är ganska höga vid höga varvtal i denna helt öppna båt, och först vid runt 30 knop kommer man ner i godkända värden på runt 80 dBA.
Denna stora styrpulpetbåt känns mäktig i sjön ända upp till toppfarten. Den har bra tyngd som ger en lugn gång och höga fribord som gör att man känner sig trygg inne i båten.
Klicka på bilderna för att se dem större.
Fakta Silver Seahawk
Modell | Seahawk CCX | Seahawk BRX | Seahawk Cabin |
Längd i m | 7,05 | 7,05 | 7,05 |
Bredd i m | 2,40 | 2,40 | 2,40 |
Vikt utan motor i kg | 1150 | 1300 | 1500 |
Rek. motorstyrka i hk | 150 – 200 | 150 – 200 | 150 – 200 |
V-botten grader | 20 | 20 | 20 |
Tankvolym i liter | 220 | 220 | 220 |
Bottenplåtar i mm | 5 | 5 | 5 |
Fribord i mm | 4 | 4 | 4 |
CE-klass | C | C | C |
Standardutrustning: | |||
Badstege | Ja | Ja | Ja |
Brandsläckare | Ja | Ja | Ja |
Bränsletank | Ja | Ja | Ja |
Bränslefilter, separat | Ja | Ja | Ja |
Dynor | Extra | Extra | Ja i kabinen |
Eluttag-12 volt/USB | Ja | Ja | Ja |
Hydraulstyrning | Ultraflex | Ultraflex | Ultraflex |
Kapell | Extra | Extra | Nej |
Kartplotter | Raymarine 9 tum | Raymarine 9 tum | Raymarine 9 tum |
Komfortstolar | Ja | Ja | Ja |
Lanternor | Ja | Ja | Ja |
Länspump | Ja | Ja | Ja |
Pulpitskydd | Extra | Nej | Nej |
Stävögla, klass 3 | Ja | Ja | Ja |
Trimplan | Extra | Extra | Extra |
Vattenskidbåge | Ja | Extra | Extra |
Vindrutetorkare | Extra | Extra | Ja – SB och BB |
Ca-pris med Honda BF150 | 639 900 | 799 900 | 929 900 |
Ca-pris med Honda BF200 | 679 900 | 829 900 | 959 900 |
Mera information | www.silverboats.fi |
Anmärkning: Ca-pris med mekaniska reglage.
Testresultat
Båtfabrikat och modell | Silver Seahawk CCX |
Motor i test | Honda BF 200 |
Effekt i hk | 200 |
Motortyp | 4-takt |
Antal cylindrar/volym i cc | V6 / 3583 |
Varvtalsområde i rpm | 5000 – 6000 |
Motorvikt i kg | 285 |
Toppvarvtal i rpm | 5600 |
Toppfart i knop | 42,0 |
Propeller i tum | 15 ¼ x 19 |
Belastning i pers. | 2 |
Förbrukning i liter/sjömil vid: | |
35 knop | 1,5 |
30 knop | 1,4 |
25 knop | 1,2 |
20 knop | 1,1 |
10 knop | 1,3 |
7 knop | 1,1 |
5 knop | 0,8 |
Motorljud i decibel (A) vid: | |
35 knop | 86 |
30 knop | 82 |
25 knop | 80 |
20 knop | 77 |
10 knop | 76 |
7 knop | 71 |
5 knop | 63 |
Anmärkningar: Lufttemperatur +15 grader. Ljudvärden uppmätta vid förarplats.
Båten var belastad med två fullvuxna personer och full bränsletank.