21 maj, 2024

Undvik huvudvärk när du sjösätter din båt

Båtsäsongen är här och det är dags att damma av båten och ge den kärlek den förtjänar efter en lång vinter. Men innan man kastar loss är det bra att undvika de vanligaste felen som många båtägare gör.

Det är dags att förbereda sig för sjösättningen, en efterlängtad tid för alla båtentusiaster. Många har sett fram emot att återigen känna den friska brisen i ansiktet och vattnet som skvalpar mot båten. Men efter en lång vinter är det lätt hänt att man slarvar och inte tänker på alla förberedelser som behöver göras inför sjösättningen, något som kan bli kostsamt längre fram i säsongen.

Mikael Lundin är uppväxt till sjöss och ingen främling för båtlivet. Han har arbetat inom branschen i över 20 år och har upplevt det mesta – och lärt sig att hantera de mest oväntade situationerna inför båtsäsongen.

– Jag vet själv hur det är när man väntat på att få komma ut med båten igen, man vill bara ge sig ut. Men det är lätt att i spänningens ögonblick glömma bort viktiga förberedelser. Många nya båtägare missar att kontrollera motorns skick eller att skrovet är fritt från skador. Det kan verka tidskrävande eller onödigt, men att förbise dem kan resultera i kostsamma och farliga problem längre fram under säsongen. Därför är det viktigt att avsätta tid innan sjösättningen så man kan ha en säker och njutbar säsong, och undvika oväntade kostnader i framtiden, säger Mikael Lundin, båtexpert hos Yamaha Motor Scandinavia.

Varje detalj spelar en viktig roll vid sjösättningen för att göra alla turer så smidiga och trygga som möjligt. Exempelvis som att kontrollera att motorn spinner som den ska eller att säkerställa att skrovet är fritt från skador.

Trots frestelsen att direkt ge sig ut på vattnet när man väl sjösatt sin båt behöver man komma ihåg att mycket kunnat hända under vintern. Rutter man tidigare kört kan ha förändrats, vilket gör säkerhet och navigationsrutiner avgörande. En rapport från Skipperi, Nordens största båtdelningstjänst, visar att svenska båtförare, särskilt de med 1–3 års erfarenhet, hamnar på grund 90 procent oftare än i Finland och 30 procent oftare än i Norge.

– Det är viktigt att regelbundet uppdatera sjökortet, eftersom förändringar i våra vatten kan öka risken att gå på grund. Även att vara medveten om det aktuella vattenståndet är kritiskt. Vid lågt vattenstånd kan normala rutter vara ofarbara, vilket kräver att man noggrant följer uppdaterade sjökort och väljer säkra farleder där vattnet med marginal är tillräckligt djupt, säger Mikael.

Bästa tipsen inför sjösättningen:

Kolla motorn:

– Innan du ger dig ut på vattnet är det viktigt att du ger motorn en snabbkontroll. Tänk på den som din båts hjärta – om den inte är i toppskick kan det bli som att försöka springa ett maraton utan att ha tränat först. Motorn kan i värsta fall ge upp. Se till att oljan är fräsch, byt ut växelhusolja och kolla att motorn startar och kyler som den ska innan båten transporteras till sjösättningsrampen.

Håll båten tät:

– En tät båt är en glad båt! Det kan låta självklart, men det är oerhört viktigt att se till att båten är fri från läckage. Se det som ett hälsotest på din båt – en liten läcka kan snabbt bli ett stort problem när du väl är ute på vattnet. Se över skrovet och alla genomföringar innan sjösättning, och när båten har sjösatts, kolla efter läckor i alla luckor och utrymmen innan du ger dig iväg. Och glöm inte dyvikan!

Sköt underhållet regelbundet:

– Båtar behöver kärlek och omsorg för att fungera som de ska. Underhåll gärna båten regelbundet under vintern för att undvika tråkiga överraskningar när du väl ska sjösätta. Byt olja, kolla batteriet och se över allt annat som kan behöva lite kärlek. Det kommer säkerställa en smidigare och tryggare upplevelse på vattnet!

Källa: Yamaha Motor Scandinavia AB.

 

Bildtext: Sjösättning hos Pantarholmens Båtklubb i Karlskrona. Foto: Båtliv.