8 februari, 2011

Båtkoncept All Aboard ett steg närmare sjösättning

Båtkonceptet All Aboard tar ytterligare ett steg mot lansering i början av 2012. Projektet har som mål att inkludera kvinnors önskemål i en fritidsbåt utan att exkludera mäns. Ett tänk som kan ge båtbranschen åtskilliga nya kunder både i Sverige och utomlands.

När familjer bestämmer sig för att sälja båten och köpa sommarstuga eller husbil, är det ofta kvinnan som är den drivande parten. Kvinnan har även stor påverkan när familjen köper båt.

Målet för All Aboard är att öka antalet kvinnor på sjön och därmed bredda kundunderlaget för fritidsbåtar. Om marknaden för fritidsbåtar i Sverige ökar med tio procent, innebär det att sektorn ökar med cirka 200 miljoner kronor om året.

Projektägare till All Aboard är Svenskt Marintekniskt Forum, SMTF, en branschorganisation som arbetar för att utveckla den maritima industrin i Sverige.

– Vi får en väldigt positiv respons och har stora inflytelserika företag med som partner i projektet. När vi 2009 började prata om att tillgodose kvinnors önskemål på sjön var det en icke-fråga som stora delar av branschen ställde sig oförstående till, säger Kerstin Hindrum, projektansvarig på SMTF.

Projektet är inne i en definitionsfas och samlar nu kunskap från djupintervjuer, referensgrupper och de företag som valt att delta i projektet.

De företag som är med och utformar båtkonceptet All Aboard finns Najadvarvet, Nimbus Group, Ryds Båtindustri, Båtsystem, Semcon Design och arkitektbyrån White. Fler företag är på väg in.

Projektet finansieras delvis av Vinnova och Tillväxtverket. Det följs även av forskare från Centrum för Konsumtionsvetenskap vid Göteborgs Universitet.

– Vi tycker det är ett synnerligen intressant projekt ur ett genusperspektiv. Det är ovanligt med lösningsfokuserade projekt där man applicerar ett genusperspektiv direkt på en produkt, säger Magdalena Petersson McIntyre, associate professor vid institutionen.

Projektet leds av affärsutvecklingsföretaget Ampersand som har sina rötter i Volvo Personvagnars konceptbil YCC, den så kallade tjejbilen.

– Det är jättespännande att få använda våra erfarenheter från YCC på All Aboard. Det finns många likheter. Jag ser en stor potential för båtbranschen som har helt andra möjligheter än bilbranschen att snabbare få ut nya kundanpassade produkter på marknaden, säger Camilla Palmertz, projektledare för All Aboard.