Det ökande antalet eldrivna båtar gör att båtklubbar och marinor bör se över sina rutiner för hur dessa båtar ska vinterförvaras. Flera bränder med eldrivna båtar har inträffat i år.
Antalet båtar med litiumjonbatterier ökar snabbt. Även om det inte handlar om elbåtar så byter allt fler till batteribankar med litiumjonbatterier av olika anledningar.
Det finns dock all anledning att vara försiktig med dessa effektiva batterier. Både för båtklubbar och marinor, men även för båtägare som själva installerar litiumjonbatterier i sina båtar. Rätt hanterade är de en stor tillgång, men med felaktig eller slarvig hantering kan de vara mycket farliga.
Olyckan på filmen här intill skedde hos Jensen & Englund i Kungsbacka. Marinans ägare såg på en övervakningskamera hur det började brinna i en segelbåt sent på kvällen. När han kom till marinan tog han en brandsläckare, tog sig upp i båten och tryckte ner brandsläckaren i kabinen för att spola vatten och släcka branden. Han visste inte då att det var en elbåt som ägaren hade installerat ett stort antal litiumjonbatterier i. Eftersom marinaägaren försökte släcka med vatten small det ordentligt och marinans ägare kastades baklänges ur båten med svåra skador som följd (se filmen).
Flera kommersiella marinor har det senaste halvåret rapporterat om tillbud med litiumjonbatterier som har självantänt. I ett fall stod en spansktillverkad elbåt av märket Magonis utomhus när den plötsligt började brinna, troligtvis i batterierna. Om båten hade ställts in för vinterförvaring hade det kunnat bli en förödande brand med över 100 skadade båtar. Ytterligare minst två liknande incidenter har inträffat, men då på marinor i Stockholmsområdet.
Det finns idag inga tydliga regler vad som gäller för installation eller märkning av vad som finns i en fritidsbåt. Sweboat (Båtbranschens Riksförbund) håller på att se över de regler som finns. Inte heller Arbetsmiljöverket eller Räddningstjänsten verkar ha några entydiga regler för elbåtar och förvaring av dessa.
En detalj som säger något om sprängkraften i litiumjonbatterier gäller transporten av dessa. De får vara laddade till max 20 procent av full effekt vid transport, enligt ett nordiskt företag som arbetar med drivlinor och batteribankar till elbåtar.
DNV (Det Norske Veritas) har rekommendationer till båtbyggare, bland annat om luftning och utrymmeskrav runt batterierna i en båt. Gaserna bör till exempel ledas ut ur båten, inte in i båten. Vidare ska batteriutrymmet vara väl dränerat och skyddat.
Inför båtupptagningarna på landets alla båtklubbar gäller det att vara försiktig. Ägare av elbåtar bör vara mycket tydliga med vad som finns i deras båtar och båtklubben bör tänka genom var dessa båtar placeras.
Lars-Åke Redéen
Bildtexter: En sådan här eldriven Magonis Wave e-550 självantände hos ett båtföretag på Västkusten. Foto: Andrea Muscatello.
Det finns olika typer av Lithiumbatterier. Litiumjon som finns i t.ex. bilar, elsparkcyklar, telefoner, datorer och tydligen i denna båt kan självantända. Lithiumjärsulfat, LiPO4, den typ som oftast används i fritidsbåtar självantänder däremot inte.
Tack Tomas, det är vad jag fått höra, blev ett val när jag köpte mina av custom electro.
Tack för bra kommentar. Problemet är främst alla hemfixare som kan ha installerat lite billigare litiumjonbatterier i sina äldre båtar. Det borde kanske märkas upp på båten eller så bör båtklubben informeras inför vinteruppställningen.
Den båt som självantände på Orust hade batterier av typ LiPO4, men installationen verkar ha varit mindre pålitlig trots all båten är CE-godkänd.
//Båtlivs redaktion
Ang Thomas A:s inlägg. Stämmer det verkligen att Lithiumjärnsulfat batterier benämns LiPO4?
Artikeln nämner inte alls skillnaden mellan Litium jon batterier som sitter i bilar och troligen eldrivna båtar, typ Candela
och LiFe batterier som installeras i “vanliga” båtar som ersättare till traditionella bly-syra batterier.
LiFe är helt stabila och kan inte antändas till skillnad från Litium jon batterier som är betydligt mer instabila.
Batteridrivna båtar har ju också betydligt större batterikapacitet (större och kraftfullare batterier) vilket gör dem än mer riskfulla på en uppläggningsplats.
Sådana båtar borde ha en informationsskylt på uppallningen som informerar om batterityp. Båtklubben bör ha en rutin/instruktion om hur en brand ska hanteras.
Mvh
Lars Ericson
Ålstens Båtsällskap, Bromma
Jag hade inte läst de utmärkta kommentarer som redan gjorts i ämnet innan jag “sparkade i de öppna dörrarna”
Ber om ursäkt.
Finns många problem med batterier i båtar men, som många andra skriver, är det stor skillnad på batteritekniken. Märkningar, rutiner osv. är dock alla saker som måste bli bättre och anpassas efter den nya sortens teknik som finns i båtarna.
Med det sagt tycker jag att det bör nämnas att personen inte kastas ur båten av explosionen så som nämns i artikeln. Istället blir personen rädd av smällen, vänder sig om, tar ett par steg och snubblar ur båten. Syns tydligt hur han är vänd mot båtens för men ramlar sedan med kroppen framåt över aktern.
Filmen är inte helt rättvisande. Han som kastas ur båten har själv redigerat och “förbättrat” den i efterhand för att den ska bli riktigt tydlig.