10 oktober, 2023

Kraftfull V8 utombordsmotor från Honda

Honda Marine lanserade sin första V8 utombordsmotor på 350 hk på Genoa International Boat Show i slutet av september. Den nya motorn BF350 gör att Honda har ett mycket brett utbud med en stor och stark toppmodell som passar även de största båtarna.

Honda var inte först med varken V8 utombordare eller elektroniska reglage. Men när företaget presenterar sin nya V8 är den genomtänkt och ”färdig” för marknaden. Den nya motorn kommer att börja produceras i december och når europeiska kunder till nästa säsong. Den största marknaden finns dock i USA, där väldigt många större motorbåtar förses med flera utombordare i stället för dieselmotorer.

Båtliv har kört Honda Marine BF350 på en 46 fots Storm RIB med trippelmontage vid båtmässan i Genua. Effekten från de stora motorerna är imponerande samtidigt som de jobbar tyst med en lugn och fin gång. Toppfarten på den båt vi körde var över 50 knop med en bra marschfart på 30–40 knop.

BF350 drivs av en ny 60-graders 5-liters V8-motor med VTEC (Variable Valve-teknologi). BF350 har en ny design med en slimmad siluett. Den finns i färger i Aquamarine Silver och Grand Prix White, båda finns med tredimensionella krompläterade logotyper.

V8:an startar i BLAST-läge (Boosted Low Speed Torque), vilket ger direkt och kraftfull acceleration. Vid konstanta hastigheter aktiveras ECOmo, där motorns bränsleoptimeringssystem minskar bränsleförbrukningen när det är möjligt. Om extra kraft krävs kommer VTEC att öka toppeffekten, vilket ger en positiv acceleration.

Hondas VTEC-teknik ger en unik blandning av kraft, vridmoment och effektivitet vid alla hastigheter, vilket optimerar prestanda genom hela varvtalsområdet. Tekniken är beprövad på BF250, 225,150 och 100 utombordare. Honda Marines BF350 har också flera nya, smarta funktioner avsedda att förbättra kundupplevelsen och förbättra användarvänligheten, inklusive farthållare, tiltgräns och trimsupport.

Farthållaren ger en mjuk körning genom att utöka det adaptiva hastighetsintervallet för den konventionella trollingkontroll-funktionen. Man kan välja farthållare på displayen och justera marschfarten på reglaget. I kombination med autopilot ger det även lägre bränsleförbrukning.

Tilt limit är en på vissa marknader användbar nyhet med en förinställd tiltvinkel för att undvika manuell tiltning av motorn vid tilläggning. Dubbeltryck på knappen och motorn vinklas automatiskt till den förinställda vinkeln för att undvika skador på motorn och propeller. Även detta är en finess främst användbar på den amerikanska marknaden.

Support Trim har tre anpassningsbara förinställningar för att automatiskt trimma motorn för att båten skall plana snabbt samtidigt som det hjälper till med bränsleekonomin. Den integrerade O2-sensorn justerar bränsleförbrukningen baserat på syrenivån, och optimerar förbränningseffektiviteten. Både trimstödet och O2-sensorn är konstruerade för att optimera bränsleförbrukningen utan att kompromissa med motorns prestanda.

Till Hondas nya BF350 följer en helt ny reglagebox. Boxen kommer i en ergonomisk form och har en 5-knappars multifunktionspanel och neutral positionsindikator med hög synlighet. Med Inbyggd iST (Intelligent Shift and Throttle) har båtföraren elektronisk motorrespons för att styra flera motorer med en enda spak.

 

Honda BF350 är tillverkarens första V8-motor. Kraften är rejäl från denna 5-liters V8-motor med. Ett antal nya finesser.
Den nya V8:an väger 355 kg med XL-rigg. Det är en 60-graders V8 på 4 952 cm3 med en 80 A generator.
Honda visade även denna prototyp till elutombordare på mässan i Genua.