10 oktober, 2023

”Baljan” på Sandhamn moderniserad med eldrift

Båtar som används mycket och ofta är extra lämpliga att byta till eldrift eftersom det gör stort skillnad snabbt vad gäller CO2-utsläpp. Bland annat därför är det extra intressant att M/S Häftig eller ”Baljan”, som denna passbåt kallas, har fått elmotorer.

”Baljan” trafikerar sträckan Sandhamn – Lökholmen – Telegrafholmen i Stockholms skärgård dagligen under sommaren. Båten har fått en rejäl uppdatering i form av elektriska motorer, vilket är ett första steg i KSSS verksamhet för att minska verksamhetens CO2-utsläpp och klimatavtryck.

KSSS strävar efter att bedriva sin verksamhet hållbart. Det hållbara arbetet är långsiktigt och har sitt första fokus i miljöfrågor, som i förlängningen även har ekonomiska och sociala implikationer. För sju år sedan väcktes tanken att påbörja elektrifieringen av KSSS båtar av Båtkommittén. Sedan dess har KSSS undersökt flera alternativ och hållit sig uppdaterade kring elmotorernas utveckling.

Utmaningen med elektriska motorer är drifttiden där många av båtarna i KSSS verksamhet behöver kunna användas med hög prestanda under hela dagar. ”Baljan” kör samma sträcka dagligen under hela sommaren, det handlar om relativt korta sträckor i låg hastighet. Det är dessutom en av båtarna som används mest i verksamheten vilket ledde till att det blev ett naturligt val att elektrifiera ”Baljan” som ett tidigt steg.

Båten får i stort sett samma prestanda som tidigare och ”Baljan” ska kunna operera som tidigare med stödladdning under dagen. Båten kan laddas fullt på några timmar och det finns möjlighet att bygga ut batteribanken ytterligare. Med stigande dieselpriser och en framtida möjlighet att komplettera med egen produktion av förnyelsebar energi såsom solpaneler ser KSSS lägre driftkostnad över tid. Elmotorerna drar också ner servicebehovet, vilket minskar kostnaden.

Motorerna i Baljan är två ePropulsion I-20 på 20 KW vardera och fyra G-102 batterier på totalt 40 KWh.

– Valet av ePropulsion avgjordes till stor del av det förtroende vi känner för KGK Motor som är distributör för ePropulsion i Sverige. De har som ett företag i KG Knutsson koncernen tillgång till hög kompetens inom e-Mobility och med över 40 år i marinbranschen som distributör av motorer och båtar känner vi att de är en trygg partner i vår resa mot ett mer hållbart båtliv, säger Magnus Woxén, båt- och anläggningsansvarig på KSSS.

Nu fortsätter arbetet mot att hitta lösningar för att elektrifiera flera av verksamhetens båtar och parallellt bygga ut möjligheterna för att ladda elbåtarna vilket kommer bli ett växande behov i alla våra verksamheter.

Bildtext: ”Baljan” premiäranvändes som ett av fem startfartyg under KSSS Olympic Class Regatta i Saltsjöbaden.