28 november, 2010

Fartyg med bränslecell tar leverans av LNG från Nordic LNG

Nordic LNG utförde den första bunkringen av LNG till fartyget Viking Lady i Risavika den 25e november. Bunkringen utfördes via två LNG tankbilar i Risavika hamn, 400 meter från Skangass LNG fabrik. Viking Lady är världens första kommersiella fartyg med bränslecell anpassad för marint bruk. Bränslecellen ger flera fördelar så som reducerade avgasutsläpp, minskad bränsleförbrukning och tystare gång.

Bränslecellen och förbränningsmotorn på Viking Lady drivs av LNG (flytande naturgas). Detta reducerar drastiskt skadliga avgasutsläpp jämfört med traditionellt bränsle som används av fartyg i normala fall. Jämfört med ett traditionellt fartyg av samma storlek så reduceras utsläppen med hjälp av den avancerade tekniken på Viking Lady motsvarande ett utsläpp av kväveoxid från 22000 personbilar årligen.

– Vi är mycket nöjda med att ha fått möjligheten att leverera LNG till Viking Lady under den tid hon opererar utanför Stavanger, säger Peter Blomberg, VD på Nordic LNG, och vi ser det som ett första steg i att positionera Risavika som den mest framstående bunkerhamnen för LNG i Skandinavien i framtiden.

Viking Lady deltag under klimatmötet COP15 i Köpenhamn i december 2009 för att visa på möjligheter i ny teknik för att reducera klimatpåverkan som fartygstrafik bidrar med. Viking Lady ritades av Vik Sandvik (nuvarande Wärtsilä Ship Design) och byggdes av West Contractors, och levererades 29 april 2009 till ägaren Eidesvik Offshore. Viking Lady opereras av Total E & P Norge men är förnärvarande utlånad till Lundin Norway AS.