25 augusti, 2023

Tysk ingenjörskonst möter italiensk design – och en norsk elmotor

Den eldrivna kolfiberbåten Nero 777 Evolution lyckas förena både tysk ingenjörskonst och italiensk design. Motorn kommer från norska Evoy.

Med sitt lätta skrov i kolfiber och Evoys högeffekts inombords elmotor på över 300 kW (400 hk) är den 7,77 m långa Nero 777 Evolution en snygg sportbåt med en mängd finesser. Den 8 m långa båten har kapacitet för toppfarter på över 50 knop.

Båten är främst avsedd för båtmarknaden för insjöar och inre vattenvägar. Projektet är skapat av en båtägare och affärsman från München, Moritz Pfaller, som tillsammans med sitt italienska designteam har kommit fram till en mängd unika egenskaper, av vilka flera inte har funnits på ett så litet skrov förrän nu.

 

Varje båt kommer att tillverkas på beställning. Det finns en hel del anpassningsmöjligheter, men nyckeln till designen är ett kolfiberskrov med låg deplacementvikt.

Under vattnet minskar deflektorer med svensk Petestep-teknik motståndet genom att sänka friktionen mot vattnet och minska energiförbrukningen, jämfört med skrov. Enligt tillverkaren drar båten upp till 35 procent mindre energi tack vare Petestepskrovet.

Nero 777 Evolution har utfällbara sidor för att skapa maximal durkyta. De bakre sektionerna av skrovsidorna kan fällas och både multifunktionssätena och solskydden kan flyttas och vinklas i sidled, vilket skapar utrymme som annars skulle inte finnas där.

I fören finns en kabin med elektrisk toalett lagom för att passa till en övernattning.

Det finns tre motoralternativ för Nero 777 tillgängliga för tillfället. 2024 kommer ytterligare versioner på 225 kW respektive 250 kW.

Pris för de olika alternativen från: 287 500–412 500 Euro.

Motoreffekt: 60 kW (80 hk) 90+kW (120 hk) 300+kW (400 hk).

Batterikapacitet: 40–126 kWh.

Toppfart: 25–50+ knop.

Laddningseffekt: 9,9–44 kW.

Info:              https://www.nero-yachts.com/index.php/home-en/