19 november, 2010

Stena fortsätter som titelsponsor till Match Cup Sweden

Efter ett inledande år som sponsor bestämmer sig nu Stena Sfären för att bli en långsiktig och aktiv partner till Stena Match Cup Sweden. – Vi har redan fått oväntat bra utväxling från evenemanget och känner att det här är helt rätt forum för oss, att samla alla bolag i ett gemensamt projekt, konstaterar Ulf Ryder, VD Stena Bulk.

Våren och sommaren blev en hektisk period för Stena. Som nybliven Titelsponsor till Stena Match Cup Sweden i slutet av april var tiden knapp att skapa synergier med evenemanget. Målet var att samla alla Stenabolag i ett gemensamt projekt, något som aldrig gjorts tidigare.

– Trots lite tid för planering är vi väldigt nöjda med vårt första år. Det var helt klart värt vår ansträngning. Evenemanget fick ett bra lyft 2010 och en otrolig skjuts i internationell spridning. Medievärdet tredubblades från ifjol tack vare det, vilket vi är väldigt glada för, fortsätter Ulf Ryder.

Kollegan Gunnar Blomdahl, VD Stena Line fortsätter:
– Vatten, vind och miljö ligger oss varmt om hjärtat och det är vad seglingsveckan verkligen handlar om, vilket gör att kopplingen till våra verksamheter känns naturlig. Dessutom finns det bra möjligheter att träffa både kunder och konsumenter inom evenemangets format, vilket är värdefullt.

Stena förespråkar långsiktighet i allt man gör och samarbetet med Stena Match Cup Sweden är inte annorlunda.

– Match Cup Sweden är ett utmärkt tillfälle att nå ut och visa allt vi kan inom återvinning och miljö, så det fortsätter vi med. Nu ser vi fram emot att få vara en aktiv partner till evenemanget och se det utvecklas som ett av de mest attraktiva seglingsevenemangen i världen, säger Anders Jansson, koncernchef Stena Metall.

Samarbetet mellan Stena och Match Cup Sweden skapar en spännande framtid:

– Tack vare Stena har vi nu möjlighet att förverkliga utvecklingsidéer som kommer att förstärka evenemanget. Match Cupen har två primära ben, det sportsliga och det kommersiella. Vi ser fram emot att utveckla båda dessa delar för att erbjuda den bästa upplevelsen dels för världsklassen i match racing, som ser Marstrand som fundamentet i World Match Racing Tour, dels för kunder och konsumenter, säger Jan Torstenson, VD på Brandspot, kommersiell rättighetsägare till Stena Match Cup Sweden.

Stena Match Cup Sweden i siffror för 2010
Totalt medievärde: 290 miljoner kronor (2009: 94,6 miljoner kronor)
Omsättning: 20 miljoner kronor

Om Stena Match Cup Sweden
Stena Match Cup Sweden är ett av Sveriges största publika evenemang och en av nio VM-deltävlingar för herrar i World Match Racing Tour. Evenemanget pågår på Marstrand vecka 27 varje sommar och drar normalt över 100 000 besökare varje år. Stena Match Cup Sweden anordnas av GKSS i samarbete med Brandspot. GKSS ansvarar för de sportsliga delarna och Brandspot för de kommersiella rättigheterna.