25 april, 2023

20 m seglingsdröm med el- och hybriddrift – kontrolleras med en app

Baltic 67PC-03 Freedom levererades 2022 och har hunnit testas ordentligt av sin ägare. Hon är byggd för lätt, snabb enmanssegling och kontrolleras med hjälp av en iPhone-app.

Freedom är den tredje båten i Baltic 67PC-serien och visar därmed vilka anpassningar som varvet kan göra från samma skrov. För designen svarar judel/vrolijk-designade. Även om skrovet är identiskt på de tre båtar som har levererats har alla tre 67:or helt olika inredningslayouter. Freedom har dessutom en distinkt Targa-stil med en skyddande hardtop med omfattande rutarrangemang och en stor skjutlucka samt solpaneler.

Yachtens hardtop har hittills visat sig vara en stor tillgång i alla väderförhållanden och den ger panoramautsikt för dem som kopplar av i den stora täckta sittbrunnen. Det finns en växande trend för yachter att ha mer permanent sol- och väderskydd.

Freedoms ägare ville ha en yacht som han enkelt kunde segla själv eller med sin partner. Han döpte yachten till ett namn som speglar den frihet som segling ger.

Ägaren letade även efter goda seglingsprestanda och förmågan att hantera segelplanen och utföra andra uppgifter med hjälp av tryckknappssystem med elektrohydraulik och fjärrkontrollsystem. Han kan till exempel manövrera den 3 m långa tendern in och ut ur garageförvaringen i aktern helt via telefonen. Genom att använda sin iPhone-app kan ägaren även övervaka Freedom med fjärrövervakning. Bland annat kan ägaren använda ett CZone-kontrollsystem med Sentinell övervakningsintegration som kan komma åt alla yachtens elektroniska övervakning ombord inklusive fyra strategiskt placerade kameror.

Den elektriskt drivna tenderbåten lyfts ombord med en eldriven kran på ombordstigningsplattformen. Den Nya Zeeland-tillverkade 3,00 m Zero-Jet tendern använder ett eldrivet framdrivningssystem med vattenjet. Båten klarar minst 25 knop och dess batteripaket på 80 kg ger cirka tre timmars användning.

Fördelen med eldriften är att ingen bränsleförvaring eller speciell ventilation krävs ombord på Freedom. Tendern kan den kopplas in i yachtens stora elsystem för laddning.

Freedoms handhållna fjärrkontroller används bland annat för att rulla ut och in storseglet, styra det dieselelektriska framdrivningssystemet och hantera ankaret på 45 kg. En Dockmate-joystick används för manövrering av yachtens 50 kW Molabo elmotor.

Freedoms äkta diesel- elhybriddrivlina består av en Volvo D3 150 hk huvudmotor och Molabo-enheten som driver en propeller med justerbar stigning. Vid marschfarter på nästan sju knop ger eldriften en räckvidd på mellan tre och fyra timmar beroende på förhållandena. Freedom är utrustad med två uppsättningar Mastervolt litiumjonbatterier.

Freedom är försedd med dubbla roder som inte bara ger god kontroll utan också gör att man kan dra full nytta av den teleskopiska lyftkölen som består av en rostfri stålfena med bly. Djupgående kan minskas från 3,90 m till 2,50 m.

Under däck har yachten en öppen design. Hon har endast tre sovhytter, en stor ägarsvit föröver och två hytter akterut. Däremellan är allt öppen planlösning med salong, stort pentry och navigation samt kontor sammanslagna i ett. Ljusinsläppen sker via däcksventiler och två mycket stora fönser i skrovsidorna.

Fakta Baltic 67PC-03 Freedom

Längd ö a:                          20,52 m

Längd v l:                            19,20 m

Bredd:                                 5,45 m

Djup:                                    2,50–3,50 m

Deplacement:                    26 000 kg

Ballast:                                7 442 kg

Design:                               judel/vrolijk & co

Styling:                                Design Unlimited

Info:                                     www.balticyachts.fi