Vetus, som är specialister på marin elektrifiering, förklarar i denna artikel varför de anser att moderna marina system för eldrift är mycket bättre och mer livskraftiga än vad många tror.
Enligt Arthur Roeling, Director R&D and Service på Vetus, går försäljningen av eldrift för privatbåtar långsammare än det borde göra. Särskilt med tanke på de fördelar som tekniken kan ge.
– Eldrift lider fortfarande från det rykte de fick genom tidiga försök till elektrifiering i båtar. Då användes ofta felaktigt mariniserade komponenter och tyngre batteriteknologi med lägre energidensitet, säger han.
Detta är den första missuppfattningen om eldrift som Vetus säger att de vill ta itu med.
– Tack vare innovationer som de integrerade och modulära Vetus E-Drive-systemen är det nu möjligt för båtägare som uppgraderar befintliga båtar eller båtbyggare som bygger nya elbåtar att välja elektriska drivlinor baserat på skrovtyp och räckviddskrav, säger Roeling.
– Båtägare måste inte längre välja mellan olika leverantörer av motorer, styrenheter och energilagringssystem för att hela systemet ska fungera. Att välja ett plug and play-system från en tillverkare som till exempel Vetus minskar den risken och tar bort de potentiella problemen med inkompatibilitet av komponenter, undereffekt eller för kort räckvidd.
En annan stor missuppfattning, enligt Roeling, är att systemens vikt och batteriernas energitäthet inte alltid fungerar i båtar. Vissa anser att eldrift ger dålig räckvidd, dålig prestanda eller både och. Det är sant att om man vill driva en planande, snabbgående båt där elektrifiering ofta inte är lönsamt. Vetus E–Drive-motorerna passar en rad olika båtar lämpliga för elektrifiering.
En annan missuppfattning, enligt Vetus, är ångest för räckvidd med eldrift.
– Att övertyga båtägare om vad de tror att de behöver, kontra vad de faktiskt behöver för att njuta av sin båt, är ett annat stort hinder. En del tror att de behöver klara sig en hel dag ute på sjön, men det handlar oftare om några timmar, säger Roeling.
Batteriteknologier och motor-, styr- och drivsystem har utvecklats och blivit mycket effektivare. Vetus erbjuder till exempel ett urval av djupcykel- och litiumbatterier för elektriska framdrivningslösningar.
Den andra lösningen på räckviddsångestproblemet är bättre ”räckviddsintelligens”. E-Drive-motorerna kan integreras med NMEA2000-lösningar. Denna anslutning innebär att användaren har översikt över återstående batteriladdning och körtid. Tack vare kylsystemet ger motorn maximal effekt och batterierna ger maximal räckvidd en hel dag på vattnet utan begränsningar.
Vetus E-Line-motorn passar en rad båtar, beroende på önskad hastighet och räckvidd. De täcker segelbåtar, motorbåtar och är designad för att passa den befintliga motorbädden och propelleraxelinstallationen. E-Line har en kompakt design och finns i sex modeller med vätske- eller luftkylning och en uteffekt på 4–10 kW.
Vetus E-Pod är idealisk som en platsbesparande ombyggnadslösning för segelbåtar med segelbåtsdrev och är det mest effektiva Vetus E-Drive-systemet. Det kombinerar motor, vibrationsdämpning, kylning, backslag, koppling, propelleraxel och propeller till ett komplett system; en kapsel monterad under skrovet.
Båda Vetus E-Drive-paketen innehåller en intelligent och patenterad motorkontroll, aktiv elektrisk bromsning för enklare och säkrare manövrering och en modern borstlös induktionsmotor för olika båtstorlekar och skrovtyper.
Elmotorn sedd framifrån från sidan, där man ser motorfästenas placering.
Ni glömde markera denna artikel som “annons”.
Nej, det är en redaktionell artikel även om vi bara intervjuar en part. Men Vetus är stora inom elektrifiering, så därför är det intressant att veta vad de säger.