18 april, 2023

Smart och smidig elbåt i båtdelningstjänst

Att dela båt är ett enkelt sätt att komma ut på sjön. Nu finns det även ett smart sätt att få möjlighet att testa hur det är att köra elbåt via båtdelningstjänsten Skipperi.

Båtliv har provkört Skipperis nya och specialbyggda eldrivna båt, Club 24. Det är en långsmal båt på 7,3×2,0 m, konstruerad av Navia Design och byggd av Q Yachts i Finland.

Konceptet för eldrift kommer helt till sin rätt i den här typen av lättdrivna båtar. Det krävs väldigt lite energi för att få fart på det smidiga skrovet som glider genom vattnet. Båten är typiskt för konstruktionen en aning rank, men den går fint i sjön och hanterar upp till sex passagerare.

Club 24 passar perfekt för alla som till exempel vill glida genom Stockholm en fin sommardag eller ta en runda i skärgården. Känslan av att köra omkring i lugn takt med endast ett plaskande runt stäven är avkopplande i sig.

Tack vare den långsmala konstruktionen och den låga vikten på drygt 1 300 kg räcker det med en relativt liten motor, i det här fallet en utombordare från ePower på 6 kW. Batteriet är på 27 kWh, vilket räcker förvånansvärt långt. Vid en marschfart på sex knop är den beräknade räckvidden 78 nautiska mil, vilket är långt mer än de flesta hinner köra en fin dag på sjön. Den som slår av lite på takten och nöjer sig med 5 knop kommer betydligt längre. Toppfarten är 8 knop, men räckvidden minskar snabbt när man drar på ”gasen”.

Båtens design påminner om en klassisk Petterssonbåt från båtlivets barndom. Den har en rak stäv och gott om plats ombord. Föraren sitter väl skyddad med bra sikt och framför honom finns ett stort bord med rejäla bänkar med stuvfack.

Hanteringen är väldigt enkel. Elmotorn svarar snabbt på gaspådrag och båten lägger snabbt sig i rätt fart. Lösningen med utombordare minskar ljudnivån i båten och ger utrymme för ett mycket stort förvaringsfack även i aktern. Ovanpå förvaringen finns en praktisk solbädd.

Instrumenteringen är tydlig med en plotter på tio tum, ett gaspådrag och några strömbrytare för lanternor och länspump. Mycket mer behövs inte i denna typ av båt.

Skipperi är en delningstjänst med avgift för medlemskap. Elbåtarna finns än så länge i Stockholm och i Helsingfors, men fler är på gång. Elbåten kostar 1 300 kr extra per månad utöver den ordinarie medlemsavgiften, totalt cirka 3 400 kr/mån sex månader om året. Det ger möjligheter att testa elbåtskörning så mycket man orkar och ha tid med.

Text & foto: Lars-Åke Redéen

 

Bildtexter: Club 24 är Skipperis specialdesignade elbåt som finns i Stockholm och Helsingfors. Båttypen ger en bra känsla hur det är att köra eldriven båt.

Förarplatsen har en rejäl plotter.
Föröver finns bra sittplatser och gott om stuvutrymmen.