Foutaine Pajot Group har i samarbete med EODev designat och byggt världens första vätgasdrivna cruisingkatamaran: Samana 59 Smart Electric REXH2. För att minska koldioxidpåverkan har katamaranen en generator som kan ge upp till 70 kW kontinuerlig effekt, ett batteri på 63 kWh och 42 m2 solpaneler som kan ge upp till 6 145 W.
Fountaine Pajot Group har jobbat i flera år för att få fram renare framdrivning av båtar. 2019 visade de tillsammans med Volvo Penta en helt eldriven katamaran på den flytande båtmässan i Cannes.
Tillverkarens nya system heter Smart Electric. Konceptet omfattar två katamaraner, Aura 51 Smart Electric och Samana 59 Smart Electric REXH2, som ska bidra till att påskynda miljöomvandlingen av yachtindustrin på en global skala.
Det partnerskap som etablerades för lanseringen av den allra första Samana 59-katamaranen utrustad med EODEvs REXH2-teknologi visar, enligt båttillverkaren, på en ny era inom yachtindustrin. Fountaine Pajot vill uppnå koldioxidneutralitet till 2030 genom sin strategiska plan Odyssea 24. EODevs engagemang går ut på att hitta och tillämpa nollutsläppslösningar för fritidsbåtar.
Samana 59 Smart Electric REXH2 tar sig fram över havet med nollutsläpp. Denna seglande cruisingkatamaran är utrustad med EODEvs vätgasgenerator REXH2. För att minska sin koldioxidpåverkan har den en energiarkitektur som består av en REXH2, som kan ge upp till 70 kW kontinuerlig effekt, ett batteri som består av LiFePO4-EVEPOWER (Lithium Iron Phosphate) celler på 63 kWh integrerade med EVE SYSTEM och Alternatives Energies och 42 m2 av tunna solpaneler som kan ge upp till 6 145 W. Denna energimix gör det möjligt att dra fördel av de förnybara energierna (sol, vind). I hamn kan besättningen fylla på vätgas och ladda batterierna vid behov.
Hanteringen av alla dessa teknologier säkerställs och övervakas av en Smart Cruising-funktionalitet. Det är en automatiserad Power Management System som säkerställer en enkel och intuitiv styrning av teknologi.
REXH2-teknologin
Med kompakt design på knappt 1 m3 kubikmeter är REXH2 utrustad med den senaste generationen av Toyotas bränsleceller. Det är den för närvarande mest kompakta och effektiva marina generatorn på marknaden.
Forskning och utveckling hos EODevs team har möjliggjort en bra anpassning till förhållandena i en marin miljö och når effekter på 70 kW per enhet, upp till 700 kW när monterad i serie.
Bränslecellen kan leverera upp till 70 kW. De 15 kg vätgas som lagras ombord vid 350 bar i två tankar kommer att leverera nära 250 kWh el till ombordsystem eller elmotorer.
Batteriet på 63 kWh, integrerat av EVE SYSTEM och Alternatives Energies, består av LiFePO4 (litiumjärnfosfat) celler.