5 oktober, 2010

Scania i samarbete om ny motorteknik för biobränsle

Scania har beviljats 30 Mkr av det fordonsstrategiska forsknings- och innovationsprogrammet (FFI) för att utveckla en biobränslemotor avsedd för tunga kommersiella fordon. Forskningen ska visa hur Diesel- och Otto-principens bästa egenskaper kan kombineras i en motor som kan köras på både alkohol- och gasformiga, metanbaserade bränslen.

Scanias satsar på att utveckla en motor för uthålliga biobränslen som förenar dieselteknikens höga energieffektivitet med ottomotorteknikens effektivare system för efterbehandling av avgaserna.

– En sådan motor är optimal när det gäller utmaningen att klara låga utsläpp av växthusgaser i kombination med minskade utsläpp av skadliga kväveoxider, kolväten och partiklar, säger Jonas Hofstedt, Senior Vice President och chef för Scanias drivlineutveckling.

Fordon och arbetsmaskiner som körs på förnybara bränslen ger mycket bra resultat ur ett livscykelperspektiv (well-to-wheel). I länder som till exempel Brasilien finns en stor potential för effektivt utnyttjande av förnybar, energi eftersom de själva är stora producenter av biobränsle.

Scania har tilldelats FFI-medel för den fas av forskningsprojektet som omfattar innovativ teknikutveckling för både alkohol- och metangasbaserade bränslen. Forskningen omfattar bland annat system för förinblandning och tändning av bränslet, gasväxling, optimerad ventilstyrning, avgasåterföring samt användning av avancerad katalysatorteknik för en effektiv efterbehandling av avgaserna.

– Offentlig delfinansiering av våra klimat- och miljösatsningar ger ett bra bidrag till forskningen som ska leda till kommersiellt gångbara motorer med avsevärt högre verkningsgrad och lägre miljöpåverkan än vad som är möjligt med dagens teknik, säger Jonas Hofstedt,.

I projektet samverkar Scania med spetskompetens inom förbrännings- och avgasteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), Lunds Universitet och Chalmers.

– Det är min förhoppning att vårt fördjupade samarbete med tre av landets ledande lärosäten för ingenjörsutbildning ska leda till ett ökat intresse för utbildning inom förbrännings- och avgasreningsteknik. Att bibehålla och utveckla hög kompetens inom dessa områden är avgörande för svensk fordonsindustris framtida konkurrenskraft, avslutar Jonas Hofstedt.

Projektet ingår som en del i det bilaterala samarbete mellan Sverige och Brasilien där Scania sedan tidigare deltar i ett miljösamarbete med Vale Soluções em Energia S.A. (VSE) om vidareutveckling av etanol- och gasdrivna industrimotorer.

FFI, Fordonsstrategisk Forskning och Innovation, är ett samarbete mellan staten (VINNOVA, Trafikverket och Energimyndigheten) och fordonsindustrin (Scania,

AB Volvo, Volvo Personvagnar, Saab och Fordonskomponentgruppen) om att gemensamt finansiera forsknings-, innovations- och utvecklingsaktiviteter med fokus på områdena Klimat & Miljö samt Säkerhet. Satsningen, som initialt sträcker sig från 2009-2012, innebär FoU-verksamhet för ca 1 miljard kr per år, varav de offentliga medlen utgör hälften.

Info: www.vinnova.se/ffi