20 mars, 2023

Folkfest när Allt för sjön öppnade igen – nya trender och ny teknik i fokus

När Stockholms båtmässa Allt för sjön öppnade 9 mars ringlade köerna långa. Många hade längtat efter båtmässans comeback och var nyfikna på att få se de senaste nyheterna på båtmarknaden och ta del av klassisk båtkultur.

Årets upplaga av Allt för sjön var en bantad variant med båtar i A-hallen medan tillbehör och, tjänster och klassiker med mera visades i B-hallen. Ett smart grepp var att kombinera båtmässan med först Antikmässan (första helgen) och därefter Sportfiskemässan (andra helgen). Det innebär en positiv breddning av publiken så att både män och kvinnor tog sig till mässan.

Bland de största nyheterna fanns Delta 48 Coupé och Glacier 48 Coupé. Båda representerar det mer traditionella båtlivet med stora och mycket bekväma motorbåtar med all komfort ombord. På segelbåtssidan var Arcona 385 den största båten.

Allt för sjön gjorde en rejäl satsning för att visa vad som finns för den som vill ha en eldriven båt eller eldrivna prylar. Bland utställarna märktes elbåtarna X Shore, Candela, Hwila, Mantaray samt elmotortillverkaren ePropulsion.

En annorlunda nyhet var elbåten Bowter, som var med i TV-programmet Draknästet. Designen är minst sagt säregen i denna båt som är tänkt för uthyrning. Bowter självladdas via en solcellspanel på badbryggan, vilket gör båtarna självförsörjande.

Även olika båttjänster var ett tydligt inslag på Allt för sjön. Den ledande båtdelningstjänsten är Skipperi, som genom ett abonnemang ger tillgång till alla Skipperis båtar i Sverige och världen.

En kul nyhet var CraftCart. Det är en svensktillverkad kombinerad amfibiebil och vattenskoter som kan drivas antingen med el eller med en vanlig utombordare i sjön. Det mesta styrs med elmotorer och smarta prylar. Elmotorn är på 4 kW med ett 3,6 kWh batteri som ska räcka 5–8 mil. Toppfarten är 45 km/h. CraftCart är på 3×1,6 m och väger 275 kg. Uppfinnaren har använt den på sin Princess 52 och förvarar den på badbryggan. Priset är cirka 400 000 kr.

Classic Boat Show lockar en stor publik varje gång. I år bestod denna avdelning bland annat av Heleneborgs Båtklubbs monter med CG Pettersson-ritade halvsalongsbåten Raket och renoveringsobjektet Lumber Pile.

På plats fanns även MYS som i sin monter hade 10 båtar och dessutom 2 MYS-båtar vid entréerna. De satsade på att visa att varje MYS-båt bär på en berättelsegenom att ha många berättelser upptryckta på stora skyltar men även genom att presentera MYS-arkivet som innehåller MYS-båtar. MYS har de senaste tio åren kontinuerligt vuxit och föreningen har aldrig förr varit större både avseende antalet medlemmar och registrerade båtar. Den renoveringsbåt som de visade på mässan var mahognyracern SKUM som MYS äger. Förra året tog MYS initiativ till ett båtvårdsläger vid Holms Varv i Gamleby. På mässan marknadsförde de nästa båtvårdsläger som de kommer att ha i samarbete med Carlskrona Veteranbåtsförening.

Bland klassikerna märktes också ett antal väl genomförda renoveringar. Några läckra Riva-båtar förgyllda den avdelningen extra mycket.

www.alltforsjon.se

 

CraftCart är en ny svensk konstruktion. Denna kombinerade bil och vattenskoter drivs med elmotorer eller en traditionell utombordare. En kul grej som gör att båt- eller husbilsutflykten blir lite mer spännande.
Det blev folkfest igen när Allt för sjön öppnade portarna för första gången efter pandemin.
Delta 48 Coupé var en av de största båtarna på Allt för sjön. Båten är utvecklad i samarbete med Mannerfelt Design Team och är drygt 15 m lång.
Denna helt nybyggda Andunge från Stockholms Båtsnickeri väckte stort intresse. En oerhört elegant båt byggd med förstklassigt hantverk.
Robert Halldén från Marin & Fritid Örebro visade Bennington pontonbåtar. En båttyp som inte har fått något genomslag än i Europa, men som har en stor marknad i USA.
Elbåten Bowter är självförsörjande på el tack vare stora solceller på badbryggan. En båt främst för lugn framfart på kanaler och skyddade vatten.
Det var lite av svensk premiär för elmotorerna från ePropulsion. De finns i olika utförande som utombordare eller inombordare.
Mässans kanske elegantaste båt var denna Hwila 25 med eldrift. Båten kan även köpas med en bensinutombordare som ryms i det stora motorrummet.
Glacier 48 Cabin var mässans andra gigant. En lyxig skapelse i aluminium, byggd i Lettland.
Arcona 385 var en av få segelbåtar som visas på mässan.
Klassikerna glänste ikapp på Classic Boat Show. Flera Rivabåtar fanns på plats.
MYS monter. Bilden är tagen vid invigningen.