30 september, 2010

Risk för extra skatt vid båtköp i Tyskland

Privatpersoner som köper en ny båt eller bil i Tyskland hamnar i kläm EU:s momslagstiftning. En privatperson som köper ett nytt fordon i Tyskland för att ta med till Sverige löper nämligen stor risk att råka ut för dubbelbeskattning. – Vi blir allt oftare kontaktade av upprörda privatpersoner som blivit momsbeskattade i Sverige samtidigt som de betalat tysk moms vid köpet av bilen eller båten i Tyskland, säger Åsa Spetz, chef för skatteavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren.

Åsa Spetz råder alla privatpersoner som går i tankar att importera en ny båt från Tyskland att informerar sig om vilka regler som gäller innan man köper ett nytt transportmedel.

Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder nu privatpersoner stöd för att undvika momsbeskattning i Tyskland. En båthandlare i Tyskland som inte har några garantier på att fordonet kommer att lämna Tyskland, ska enligt den tyska momslagen debitera moms vid försäljning av fordon. Båthandlaren kan annars tvingas efterdebitera tysk moms och betala straffavgifter till den tyska skattemyndigheten om det uppdagas att båten är kvar i landet.

– Det finns olika sätt att få tillbaka momsen på men helst vill man ju slippa ens betala in den och då måste man i förväg kunna visa upp garantier på att bilen eller båten ska lämna landet, säger Åsa Spetz. När fordonet redan är importerat till Sverige är processen mer omständlig.

Bra att veta vid import av bilar eller båtar från Tyskland till Sverige:

• Förvärvaren av nya fordon som importeras till Sverige kan tvingas betala både svensk och tysk moms. Dubbelbeskattningen kan undvikas om man i Tyskland visar upp en garanti på att bilen eller båten ska lämna landet. Förvärvsbeskattningen sker då endast i det landet fordonet levereras till.
• Begagnade fordon som köps i Tyskland skall debiteras med 19 % tysk moms. Ingen svensk moms skall betalas.
• Vad som anses vara ett nytt fordon regleras i § 1b UStG, tyska momslagen. Exempelvis anses en bil vara ny när fordonet är mindre än 6 månader gammalt eller om fordonet har körts mindre än 6 000 km. En båt anses vara ny när den är mindre än 3 månader gammal eller har kört mindre än 100 timmar i vattnet.

Tysk-Svenska Handelskammaren erbjuder stöd både före och efter inköpet av ett nytt fordon från Tyskland för att undvika dubbelbeskattning av fordonet, kontakta vat@handelskammer.se.

För mer information kring momsregistrering och återbetalning av utländsk moms kontakta Åsa Spetz, chef för momsavdelningen på Tysk-Svenska Handelskammaren i Stockholm, telefon 08-665 18 33, asa.spetz@handelskammer.se.

www.handelskammer.se