I höstas förvärvade det nystartade BoatTech-bolaget Skippo navigationsappen Eniro På Sjön med målet att bli den ledande digitala tjänsten för nordiskt båtliv. I samband med uppköpet tog Skippo in 20 Mkr i externt kapital och väljer nu att ta nästa steg i digitaliseringen av båtbranschen. Den nya appen släpps lagom till årets båtsäsong.
Pressmeddelande:
I Norden omsätter båtlivet runt 50 miljarder kr, men ändå har branschen förblivit digitalt eftersatt enligt Skippo. Det finns många delar av båtlivet som inte är digitaliserade och det vill nystartade Skippo ändra på. Ambitionen är att skapa tjänster som gör båtlivet enklare, roligare, säkrare och mer hållbart så att båtägare kan njuta av fler dagar på sjön.
– För att sammanfatta det väldigt enkelt vill vi på Skippo ge båtentusiaster mer tid, glädje och trygghet på sjön. Vår nya app gör det enkelt att navigera säkert, upptäcka nya omgivningar och få en samlad bild av sitt båtliv. Målsättning är att digitalisera båtlivets gemenskap och underlätta allt fix och trix som kommer med att äga en båt, säger Skippos vd Fredrik Oscarson.
Det strategiska förvärvet av Eniros navigationsapp På Sjön gör att BoatTech-bolaget direkt når närmare en miljon användare i Norden.
– Vi som grundat Skippo är alla båtlivsentusiaster. Vi har länge tyckt att Eniro På Sjön är en oslipad diamant och den perfekta pusselbiten i vår ambition att bli den ledande digitala tjänsten för nordiskt båtliv. Navigation är ett av de områden som kommit en bit på den digitala resan, men det finns fortfarande enormt mycket kvar att göra när det kommer till användarvänlighet och tjänster som skapar stor kundnytta, säger Fredrik Oscarson.
Det nystartade BoatTech-bolaget backas av flera kända investerare, bland annat Johan Kock och Toteme-grundarna Elin Kling och Karl Lindman, Höglund-bröderna från Epidemic Sound, Refunders grundare och VD Fredrik Ohlsson, Glocalnet-grundaren Andrin Bachmann, liksom Vigo Carlund (fd vd Kinnevik) och Erik Segerborg (fd Hemnet, Avito). Eniro är kvar som ägare.
– Vi är otroligt glada och stolta över att ha tagit in en investering på 20 miljoner kronor. Det ger oss möjligheten att vidareutveckla vår app och bredda erbjudandet till att omfatta fler delar av båtlivet. På sikt vill vi till exempel hjälpa våra användare till ett mer kostnadseffektivt ägande. Svenskarna lägger årligen nästan 15 000 kr på sitt båtägande exklusive finansiering och drivmedel, och vi är övertygande om att det finns en betalningsvilja för bra digitala tjänster för båtlivet, säger Fredrik Oscarson, VD för Skippo.
Skippos tre grundare har alla en gedigen erfarenhet av att bygga och skala digitala tjänster. Fredrik Oscarson är serieentreprenör som bland annat grundat den digitala design- och innovationsbyrån Mobiento som idag ägs av Deloitte Digital. Felix Erhardt, CFO, har lång erfarenhet som rådgivare och investerare i digital tillväxt och e-handelsbolag bland annat som partner på
eEquity och Richard Setterwall, produkt- och strategichef, som efter fler år som managementkonsult på bland annat McKinsey har grundat och drivit Dogbuddy som förvärvades av amerikanska Rover.com.
– Skippo har ett starkt team med en tydlig vision, en solid affärsplan och bra investerare. Vi ser fram emot att vara med på resan och se Eniro På Sjön vidareutvecklas i en ny spännande kontext under Skippo, säger Hosni Teque-Omeirat, vd för Eniro som även tagit plats i styrelsen.
Skippo kommer att kunna laddas ned på AppStore och Google Play till årets båtsäsong, både som en gratisversion med begränsa funktionalitet och som en navigationstjänst med en rad smarta funktioner från 179 kr per år.
Skippa SKIPPO!
Jag har precis gått i pension och miste därför min e-mail adress som jag registrerade SKIPPO med.
Min betalning är tydligen hårt knuten till e-mail adressen och därför säger SKIPPO att jag skall registrera ny prenumeration med ny e-mail, alltså betala dubbel avgift.
Även om jag förklarat för SKIPPO så är det viktigare för SKIPPO att försöka tvinga mig att betala för prenumerationen två ggr än att lösa denna enkla manuella manöver.
SKIPPO har tid att sitta och svara mig, flera ggr, att det inte går att lösa på annat sätt, men tiden att ge en kund service är mindre värd för SKIPPO än en prenumeration.
Jag har lagt in väldigt många rutter i SKIPPO, har använt Eniro många år, all data som spår och rutter kommer försvinna om jag skapar ny prenumeration, dessutom skall jag betala för det.
Jag anser inte att SKIPPO är värda den reklam dom fått ifrån er utan att ni också skall nämna att servicen är väldigt dålig, att man inte har kundkänsla utan varje kund kan mycket väl tvingas betala dubbel prenumeration.
Håller fullständigt med dig, låter hur dumt som helst, SKIPPO bör ändra attityd för sin egen framtid.
Hej Thomas,
Ledsen att höra att du upplever att du inte fått den hjälp och service vi försöker ge alla våra användare. Jag kan dock garantera dig att det inte handlar om att få dubbelt betalning av enskilda användare som mist sin email, jag vet att vår fantastiska kundtjänst alltid försöker lösa kunders eventuella problem eller missöden på bästa sätt. Däremot är det viktigt att man har ett registrerat användarkonto för då sparas all personlig data hos oss och är tillgänglig även om man tex mister sina inloggningsuppgifter.
Låt mig dock undersöka saken så får vi försöka lösa situationen på bästa sätt. Vi återkommer!
Mvh,
Fredrik
VD Skippo