Mercury Racing presenterar en ny V10 400R-modell, som ersättare till V8 300R. Nya 400R är främst designad som motoralternativ för stora mittkonsolbåtar och katamaraner kapabla till hastigheter långt över 65 knop och den erbjuder därför både mer kraft och ett högre varvtalsområde än någon annan utombordare i denna kategori.
Mercury Racing-teamet har därmed skapat en efterträdare till den legendariska L6 400R-utombordaren. V10 400R erbjuder mer vridmoment vid låga varvtal, högre toppeffekt och bättre bränsleekonomi än L6.
Motorblocket är en V10-konsttukrion på 5,7-liter (349 CID), baserat på den beprövade designarkitekturen hos V8 4,6-liters Mercury Racing 300R-modellen. Vinkeln är 64 grader, vilket gör att motorn har rätt bredd för 26-tums center-to-center-montering på akterspeglar med flera motorer. Mercury Racing V10 400R kommer att finnas tillgänglig i fyra längder – 20”, 25”, 30” och 35” – för att passa alla en- eller flermotoriga prestandaapplikationer.
Mercury Racing Quad Cam Four Valve (QC4)-designen har dubbla överliggande kamaxlar och fyraventilers cylinderhuvuden i aluminium. Ett egenutvecklat 92 mm gasspjäll och avstämt insug i kombination med QC4-huvudet ger maximalt luftflöde och kraft. Motorn är designad för att ge omedelbar gasrespons och en Mercury Racing bränsletryckssensor ger exakt bränslepåfyllning under acceleration för att ytterligare förbättra gasresponsen. Ett intervall på 6 000–6 600 WOT RPM förbättrar maximala antalet hästkrafter och ger ett bredare område för att passa alla typer av prestandaskrov.
Motorn är utrustad med Transient Spark Technology för att digitalt justera gnisttajming för att optimera low-end, hole-shot vridmoment utan att offra toppeffekter. Advanced Range Optimization använder elektroniska sensorer för att exakt justera bränsleblandningen för bästa möjliga effektivitet vid alla hastigheter.
Den exklusiva Mercury Racing Advanced MidSection (AMS) stöder V10 400R med precisionsmonterade kraftiga styrplattor och förstyvade motorfästen som är avstämda för att stabilisera motorn för förbättrad prestanda och hantering i hög hastighet. Ett valfritt bakre dragstångsfäste integrerat i Racing AMS ger en stark, ultralätt monteringspunkt för stensäker precisionsstyrning på katamaran och andra ultrahöga applikationer.
Två alternativ för växellådan erbjuds för Mercury Racing V10 400R. Den race-beprövade Sport Master-växellådan är avsedd för båtar som kan köra snabbare än 73 knop (85 mph) med låg vattenupptagning. Mercury Racing 5.44 HD-växellådan är idealisk för tunga båtar och multimotoriga mittkonsolbåtar som kräver en mer nedsänkt växellåda och drar nytta av extra akterlyft. Båda alternativen för växellådan har ett utväxlingsförhållande på 1,60:1. Ett urval av beprövade Mercury Racing-propellrar finns tillgängliga för båda växellådorna. Mercury Racing kommer att lägga till sin portfölj av specialtillverkade propellrar med en ny serie av 15-tums diameter fyrbladiga Ventera-propellrar designade för att förstärka prestandan hos V10 400R-utombordaren.
V10 400R-utombordaren har Digital Throttle and Shift (DTS) och kan riggas med Mercury Racing Digital Zero Effort-kontroller. Adaptiv hastighetskontroll bibehåller motorns varvtal när belastningen ändras på grund av sjöförhållanden eller svängmanövrar för att bibehålla båtens auktoritet med mindre kontrollinmatning. En kraftfull 150 A generator – mer än dubbelt så stor laddningseffekt som L6 400R-systemet – upprätthåller batteriladdningen. Elektrohydraulisk servostyrning förbättrar båtkontrollen och förarkomforten i alla hastigheter. Ett nytt alternativ för elektriskt styrsystem kommer att bli standard på alla JPO-utrustade (Joystick Piloting for Outboards) båtar. Den elektriska styrningen är fristående på styrcylindern och ger förbättrad respons och precision i låghastighets JPO-manövrar. 400R-modellen stöder alla Mercury SmartCraft-tekniker.
Tre färgalternativ erbjuds för Mercury Racing V10 400R-modellen: Phantom Black eller Cold Fusion White är färdiga med Mercury Racing-grafik och Devil Eye Red-trim.