16 februari, 2023

Stockholms Hamnars nya kund planerar självkörande färja på Riddarfjärden

Stockholms Hamnars kund rederiet Torghatten sätter till våren in en elektrisk och självkörande färja över Riddarfjärden mellan Södermalm och Kungsholmen. Satsningen är ett hållbart och innovativt tillskott för allmänheten och helt i linje med Stockholms kajstrategi.

Pressmeddelande:

Norska rederiet Torghatten planerar till våren att trafikera Riddarfjärden mellan Södermalm och Kungsholmen. Färjan som sätts in är självkörande, elektrisk och batteridriven. Den är ritad och byggd av båtvarvet Bröderna Aa i Hyen i Norge och har ett autonomisystem från teknikleverantören Zeabuz i Trondheim i Norge.

Satsningen följer Stockholms Hamnars kajstrategi, som är framtagen i samarbete med Stockholms stad, med syfte att förbättra stadslivet vid innerstadskajerna och samtidigt ge goda förutsättningar för rörlig sjöfart.

– Många stora städer runt om i världen har problem med trängsel, kapacitet och miljö- och luftföroreningar. Genom vår innovativa och världsunika tekniska lösning skapar vi hållbar urban mobilitet på riktigt, säger Reidun Svarva, affärsutvecklingschef på rederiet Torghatten AS.

Torghatten och Zeabuz har för avsikt att färjan ska avgå en gång i kvarten, 15 timmar per dag, från respektive kaj på Södermalm och Kungsholmen. Sedan laddas den under natten. Färjan rymmer 24 passagerare.

– Det är glädjande att en ny båtlinje kommer på plats som gör det enklare för stockholmarna att pendla. I en stad till stor del byggd på öar har sjötrafiken potential att bidra ännu mer till hållbara transporter. Den självkörande färjan över Riddarfjärden är ett innovativt tillskott som förhoppningsvis blir en stor tillgång för invånarna, säger Clara Lindblom (V), styrelseordförande Stockholms Hamn.

Innan trafikstart i Stockholm har mjukvaran testats i drift med passagerare i Trondheim.

Teknikleverantören Zeabuz har även en egenutvecklad simulator där tusentals virtuella överfarter genomförs på Riddarfjärden innan färjan är i vattnet. Till en början finns en operatör ombord som ser till att allt går som det ska. Senare ska färjan styras helt från ett kontrollrum på land.

– Att ett fartyg ska köra utan förare låter kanske lite riskabelt men det är lika tryggt med en autonom färja som en traditionell, fortsätter Reidun Svarva. Stockholmarna kan känna sig trygga med att vi med 150 års erfarenhet från redarbranschen i Norge genomför det på ett säkert sätt.

I juni 2022 antog Stockholms kommunfullmäktige en ny kajstrategi för Stockholms vackra och populära innerstadskajer. En stor del i det arbetet är att säkerställa fler möjligheter till citynära sjöfartsalternativ genom strategiska kajlägen för bland annat persontransporter.