Ett par svenska båtägare fick själva agera uppfinnare när de behövde en dävert till sina båtar, en Bavaria 38 från 2004 och en Princess 414. Efter mycket letande beslöt de sig för att starta en egen tillverkning av dävertar för fritidsbåtar. I dag är bolaget igång och de tillverkar dävertar i tre storlekar av 40, 60 och 90 mm rostfria syrafasta rör som är böjda i en fin båge.
Dävertarna fungerar lika bra på segel- och motorbåtar. Det som avgör är som alltid båtens utformning.
– Nu kan jag alltid ta med min gummijolle och Göran sin stora tunga ribbåt ut på båten med aktersnurran monterad utan några problem, säger en av killarna bakom dävertarna, Roger Andemark.
Sjösättningen och upptagningen av båtar med hjälp av däverten är lätt för alla ombord på båten. Med en lina och dubbelblock sköter man allt och inom några sekunder är jollen ombord. Linan är fäst i segelbåtens dirk som ofta är ledig och på motorbåten sitter den fäst på flybridge.
Däverten monteras på båtens badbrygga eller på akterspegeln. Fästet för däverten är en led som kan monteras på nästa alla ytor och standard avståndet mellan fästerna är 540 mm.
Däverten sitter fast med två stycken 10 mm riggbultar som är låsta med låsringar. Däverten kan också vara en “Säkerhets-dävert” som kan användas vid sjönöd. Sjösätt jollen/livflotten på några sekunder, jollen är låst i vattnet av däverten och man kan wincha upp nödställd via jollen och vidare upp i båtens tryggghet.
Vid långseglingar eller vid segeltävlingar kan man nu också fästa sin livflotte i däverten för snabb sjösättning vid sjönöd.
Info www.amass.se