6 september, 2010

242 personer rapporterade för sjöfylleri

Hittills under året har 242 personer rapporterats misstänkta för sjöfylleri eller grovt sjöfylleri. Det visar Kustbevakningens sammanställning för sommarsäsongen 2010. Statistiken kan verka stämma med verkligheten, men bör kritiseras på flera punkter. KBV drar jämförelser med tidigare år, men 0,2 promille var inte straffbart tidigare och kunde alltså inte hamna i statistiken. Kbv har gjort sex gånger fler sållningsprov än Kbv Väst. Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom denna sneda statistikfördelning.

Fram till och med den 31 augusti har Kustbevakningen genomfört cirka 2162 rutinmässiga alkoholutandningsprov i hela landet fördelade på respektive region enligt nedanstående diagram.

Utöver rutinmässiga sållningsprov har även 589 kontroller gjorts enligt de gamla reglerna exempelvis vid fartkontroller och lanternekontroller då förarens uppträdande fått Kustbevakningen att misstänka sjöfylleri.

Totalt har 294 båtförare varit tillräckligt onyktra för att gå vidare för bevisprovtagning.

I norra regionen har 50 personer rapporterats för misstänkt sjöfylleri, i östra 138, i södra 21 och i västra regionen har 33 personer rapporterats.

Nedanstående diagram visar hur många personer som rapporterats för sjöfylleribrott de senaste åren.

– Det vackra vädret har förstås lockat många ut på sjön i år och det är en del av förklaringen till de ökade siffrorna. Men i första hand beror det ökade antalet gripna på förändringen i lagstiftningen som gör det möjligt för Kustbevakningen att genomföra rutinmässiga alkoholutandningsprov, säger Ingrid Nordin, handläggare på Kustbevakningens övervaknings- och kontrollenhet.

Ändringarna i sjölagen och alkoholutandningslagen trädde i kraft den 1 juni och innebär att det nu finns en nedre promillegräns på 0,2 promille på sjön för de som framför båtar som är tio meter eller mer eller som kan framföras i 15 knop eller mer. För de båtar som inte faller under denna nya regel gäller som tidigare att föraren inte ska ha konsumerat mer alkohol än att han eller hon kan framföra båten på ett säkert sätt.

Kommentarer

Olof Malmlöf 00:12:46 2010-09-07

Håller med. Tokiga slutsatser om en lika tokig och onödig lag. Tyvärr urholkar den vårt rättsmedvetande eftersom så många nu faktiskt struntar i den för den totalt saknar trovärdighet och logik. De "sjöfarare" som statistiskt sett särklassigt är de som drunknar påverkade eller har andra alkoholrelaterade olyckor är undantagna! Ta bort denna gräns. Återställ till en promille eller 0,8 som är vanligt i många länder.

Olof Malmlöf 00:26:25 2010-09-07

Att jämföra med trafik saknar helt relevans. Dessutom intressant att sedan Sverige sänkte promillekravet från 0,5 för trafik till 0,2 har antalet alkoholrelaterade trafikolyckor ÖKAT! De som dricker struntar i gränserna och därför blr den nya lagen om sjöfylleri bara en onödig begränsning för oss som är "skötsamma" och lydiga…

B Johansson 18:15:32 2010-09-09

Det är nog ingen slump att politikerna går ut med att lagen endast gäller "Stora och snabba båtar". Dom vill att "Folket" ska tycka att det gäller bara dom där som har råd med "Stora och snabba båtar". Sanningen är den att mycket små båtar med rimlig snurra kan komma upp i 15 knop och är då lovligt villebråd för slumpmässiga provtagningar. Själv tänker jag rösta blankt i årets val och hänvisa till nya sjölagen.

Johansson 18:16:45 2010-09-09

Det är väl bara i Sverige som folk anses vara FULLA vid 0,2 promille. Regeringen har beslutat att en svensk är FULL redan efter en öl och då inte kan ta hand om sej själv och är en fara för allt och alla både på sjön och på land.

Peter Eriksson 21:27:27 2010-09-12

Man får inte 0.2 promille av en öl. Jag förstår fortfarande inte varför man måste sitta och dricka alkohol då man kör båt. Är upplevelsen av att vara på sjön så andefattig att man måste spä på den med alkohol för att den skall vara värd något?

Gunvor 14:38:57 2010-09-13

Peter. Tramsretorik om upplevelse. De flesta jag känner vill, kan och förmår dricka några öl eller glas vin och sedan kunna förflytta sig. Det har fungerat i alla år och skillnade är nu bara att det är kriminellt. Den nya lagen kommer inte att stoppa de som missbrukar alkohol i vilket fall. DUMHETER

Tomas 14:39:57 2010-09-13

Det är betydligt farligare att gå i en stad efter att druckit alkohol än att köra 5 knop med segelbåt 10,1 meter. Man kan ramla och skada små barn, vingla ut i trafiken och orsaka kaos. Förbjud över 0,2 alltid överallt. förresten förbjud allt så ingen behöver tönka och ta ansvar för sina handlingar

Björn L 23:18:28 2010-09-14

Nu finns det ett upprop mot detta missfoster till lag. Skriv på och visa att vi inte accepterar vilka dumheter som helst!
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4925

Peter Eriksson 19:15:00 2010-09-15

Alla lagar vi har, och hur stränga påföljder dessa lagar har så finns det alltid ett visst antal människor som väljer att bryta mot dem. Mord är det t.ex livstid på men det hindrar inte fok från att begå mord. Likt förbannat tror jag det vore dumt att avskaffa en lag med argumentet att alla inte kommer att följa den. Det är liksom därför man har en påföljd, ett straff, för den som inte gör det.
Problemet med att ha en högre gräns (som jag antar Gunvor vill ha) är att omöjligen kan veta själv när man har t.ex 0.5 i promille. Om man har en lägre gräns, som vi har nu, vet man att man bara kan dricka något glas vin eller några öl. Hur mycket skulle man kunna dricka för att ligga under 0.5? Jag har ingen aning.

Gunvor 14:46:26 2010-09-16

Peter. Det är viktigt att man skapar lagar som är trovärdiga för sitt syfte. Det är inte nya fyllelagen. Finns inget behov för 0.2. Finns ingen undeersökning/forskning som visar det. Med 0.5 eller 0.8 som i andra länder vet man att man kan dricka "vanligt/måttligt" och det finns marginal. Jag har dessutom skaffat en alkomätare. Kommer dock inte – som så många andra – att bry mig om 0.2 lagen på sjön då den helt saknar trovärdighet

Peter Eriksson 22:07:33 2010-09-17

Vad har du då alkomätaren till om du ändå struntar i lagen?

Gunvor 22:57:57 2010-09-17

Intressant att lära sig hur man fungerar/reagerar. Håller mig till 0.2 i trafiken. Kör inte FULL på sjön men kommer inte att bry mig om 0.2 där. Det presentarades nyligen statistik som återigen visar att de båtar som är undantagna från lagen är de som är värst drabbade av olyckor – och oftast med alkohol inblandat. Långt över 0.2

Ljungbergarn 11:51:53 2010-10-23

En Vansinneslag!
namninsamling:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4925
samt
http://www.alltom02promillepasjon.se/

Irrespons 23:30:56 2011-05-18

Kul med massor av konstruerade argument för att kunna fortsätta dricka alkohol och ändå köra båt. För att undvika ett hemskt förbudssamhälle kanske vi ska ta bort promillegränserna på vägarna också. Det blir ju mera spännande då. Eller varför inte 0,8 som på Irland? Dvs 4-5 stora stark och köra sedan…

Ola Ljungberg 17:07:21 2011-05-20

till Irreespons. Förbud i all ära, men inte skapade ur populistiskt tyckande och utan sakskäl och orsaker. Detta är endast ett alkoholpolitiskt nykterhetsförlag, har ingenting med ökad sjösäkerhet att göra. titta in på www.alltom02promillepasjon.se och läs.

Magnus 20:52:36 2011-05-25

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article13082059.ab