Med bra effekttäthet, en markant ökad livslängd och stora förbättringar när det gäller CO2-utsläpp sätter Scania en ny standard för bränsleförbrukning inom motorer med nästa generations inline motorplattform.
Efter ett decennium av utveckling och ny teknik är Scanias nya motorplattform färdig.
– Detta är vår mest bränslesnåla motor någonsin med ett större vridmoment, mer kraft och upp till 50 procent längre livslängd. Det är en game-changer inom motorer, säger Joel Granath, Head of Power Solutions, Scania.
– Det förbättrade gasväxlingssystemet, minskade interna friktionen och ökade snabbladdningseffektiviteten påverkar alla bränsleförbrukningen positivt. För 13-litersmotorn betyder detta upp till sju procent i bränsleförbrukning jämfört med den nuvarande generationen med samma styrka. Det är lika med en besparing om fyra liter diesel per användningstimme vid full last.
Så länge som förbränningsmotorer fortfarande används, ska deras klimatpåverkan förbättras. Den här plattformen har den prestanda och pålitlighet som kunderna är vana vid med Scania, men med minskade CO2-utsläpp.
– Vi vill ha en mer hållbar framtid, och vår branschledande position inom lastbilar och bussar inom detta område utökas nu till att gälla industrimotorer. Det svarar också upp mot lagkraven, och är kompatibel med biodiesel-blandningar och HVO.
Den nya motorplattformen är byggd med framstående teknik, och att tillföra värde till kundens verksamhet har varit högsta prioritet. Till exempel är tiden mellan servicetillfällen upp till 25 000 timmar. Några av de nya egenskaperna inkluderar en mer exakt nedkylning, ett stabilare motorblock och cylinderhuvud, och en mer robust kraftöverföring från motorn med optimerade växelstyrka.
– Vår inställning genom hela utvecklingsfasen för den nya plattformen har varit att förenkla övergången för våra kunder, samtidigt som den ska ha en positiv påverkan på bränsleförbrukning och produktprestanda, säger Henrik Nilsson, Director Product Management, Power Solutions, Scania.
Fakta:
13-litersmotorns omfång är från 368 kW till 450 kW och ger upp till 11 procent mer kraft och 21 procent större vridmoment än nuvarande generation. 11-litersmortorns omfång är från 202 kW till 368 kW.