Cannes båtmässa bjöd i år på ett antal mycket intressanta nyheter. Denna Europas största flytande båtmässa har blivit en av båtbranschens viktigaste samlingsplatser. Mässan hölls 6–11 september.
Det kanske mest intressanta var båtföretaget Axopars och den norska elmotortillverkaren Evoys gemensamma satsning på en styrpulpetbåt med 300 hk elutombordare.
Det bygger på en vanlig Axopar 25 som försetts med en 300 hk elmotor på akterspegeln. Kåpan och riggen är samma som på en Mercury 300 hk, men själva motordelen bygger på en elmotor från amerikanska Parker. Batterierna kommer från Kreisel i Österrike, samma tillverkare som bland andra X Shore använder.
Enligt Evoy ska båten kunna köras cirka 26 M i 25 knop. Den kan snabbladdas i snabbladdare på 45 minuter till 80 % eller via 3-fas på 4,5 timme till 100 %. Priset för elmotor och batteri är över 1,8 Mkr och så tillkommer priset för själva båten…
Nimbus visade också en elbåt i Cannes. Det var nygamla 305 Drophead E-power, som bygger på en båtmodell som tidigare enbart funnits med dieselmotor. Den elektriska drivlinan kommer från tyska Torqeedo och består av en Deep Blue 50i 1400 rpm drivenhet med ett 42,2 kWh BMW i3 batteri.
Att ladda batteriet tar 16 timmar via 230 V eller två timmar med 380 V. Marschfarten anges till 5–8 knop. Med en fart på 5,7 knop klarar båten 53 M, vilket är tillräckligt för många båtägare. Den som vill ha riktigt lång räckvidd och klarar sig med en fart på 3,7 knop kan köra 86 M.
Den som vill ha längre räckvidd och lite bättre prestanda kan i stället välja ett extra batteri med snabbladdare. Då är alternativet BMW i3 2×42.2 kWh totalt alltså 84.4 kWh.
Även de båda svenska elbåtstillverkarna Candela och X Shore var på plats med sina senaste nyheter, Candela C-8 och X Shore X 1. Den senare var för liten att visas i sjön med sina 6,5 m, men kunde provsittas på land.
En båt som är designad för och enbart säljs med dieselmotor är nya Windy 34 Alizé, som fick världspremiär på mässan. Denna eleganta daycruiser i det absoluta toppsegmentet kvalitetsmässigt finns med singel Volvo Penta D6-440 hk, vilket ger en toppfart på 34 knop. Med 2xD6-440 blir toppfarten hela 54 knop.
Italienska Riva visade ingen färdig elbåt, men bilder på en projektbåt med eldrift. Det är en 27 fots båt med klassisk Rivadesign.
El-Iseo är en helt elektrisk version av Iseo, en mångsidig och modernt designad 27-fots runabout. Motoriseringen är en Parker GVM310 helelektrisk drivlina. Motorns effekt är 250 kW med en peakeffekt på 300 kW. Det ska ge Rivan en marschfart på 25 knop och en toppfart på 40 knop med en acceleration som typiskt för elmotorer är mycket bättre än för båtar med förbränningsmotorer.
Bland de stora motorbåtarna fanns Beneteau Swift Trawler 48 på 14,74×4,22 m och 12 200 kg deplacement. Det är en välutrustad semesterbåt med generösa utrymmen. Finns med 2xCummins 380 eller 425 hk och rak axel.
Svenska Humphree stod för en annan typ av nyhet med sitt projekt ”Lightning”. Det är en ny serie interceptorer för motorbåtar på 20–45 fot. Humphree har tidigare främst fokuserat på större båtar och yachter, men med ”Lightning” kommer de med en version som kan konkurrera med liknande system, både pris- och funktionsmässigt.
På segelbåtssidan var det inte lika gott om nyheter, men desto fler riktigt stora båtar på upp till 80 fot.
Grand Soleil hade mässpremiär för båtar på 40 respektive 72 fot och det visades en del mindre båtar, men främst var det bjässar som till exempel ICE 70 som dominerade vid bryggorna.
Ett undantag var den 8,96 m långa dagseglaren Cape Cod från en båtbyggare i Bretagne. Det är en elegant skapelse av designerna Hervé Nollet och Clément Salzes och byggd i vinylester och polyester.
Bildtexter: