18 juli, 2010

Elvstrøm Sails testar segel med iskall sommarsegling

Medan Skandinavien upplever en riktig värmebölja testar den danska segelmakaren Elvstrøm Sails nya produkter under extrema förhållanden. En rad nya segel och material testas på den svenska segelbåten Ariel IV, som samtidigt blev första svenska yacht som passerade Nordostpassagen.

– Vi är väldigt nöjda med att få leverera segel från Elvstrøm Sails till Ariel IV. Under den här expeditionen måste Ariel IV kunna lita på sina segel extra mycket eftersom hon inte kan ta med tillräckligt med bränsle för att tillryggalägga de långa distanser det är frågan om. Det här är det ultimata uthållighetstestet för segel, säger Jesper Bank, försäljningschef vid Elvstrøm Sails.

Skeppare på Ariel IV är Birgitta Boye-Freudenthal och Eric Boye. Den 50 fot långa båten är en stålkutter med dubbla sittbrunnar och sluprigg, designad av Borghegn Yacht Design. Efter att ha lämnat Helsingborg seglade båten direkt mot de isfyllda vattnen norr om Kanada innan hon tog sig an Berings Sund för vidare färd mot vattnen väster om Alaska.

Ariel IV är försedd med en uppsättning segel från Elvstrøm för den här expeditionen. Seglen är tillverkade i Dacron med en spectra fibre som gör att seglen blir enklare att laga om de skulle gå sönder. Materialet är inte lika motståndskraftigt mot solen som kolfiber, men spectra fibres skyddar seglen under många timmars solsken och kyla med frystemperaturer under resan.

För designerna hos Elvstrøm Sails ger expeditionen med Ariel IV värdefull kunskap om hur segel uppför sig under arktiska förhållanden och långa perioder med solsken. Det hjälper företaget att maximera skydd och motståndskraft i seglen mot UV-strålning, särskilt på större yachter som ofta seglar långa sträckor.

besättningen på Ariel IV är van vid långseglingar. Bland annat besökte båten Spetsbergen och Nordpolen och gjorde en komplett circumnavigation åren 1998-2001.

www.arielfyra.se