14 juli, 2010

Solcellsbåt från holländska Vripack

Vad passar bättre en sådan här sommar än att satsa på solkraft för att driva fram båten? Det kända holländska varvet Vripack har ställt upp med ett eget team i Frisian Solar Challenge 2010, där företagts båt med namnet “Sunny Side Up II” placerade sig som tvåa.

Vripack är annars mest kända för att tillverka riktigt stora och lyxiga motorbåtar för privatpersoner och för kommersiell drift. En grupp på 18 personer vid varvet har dock på kvällar och helger under 1,5 år konstruerat denna väldigt pålitliga solcellsdriva båt.

Under tävlingens första del, som hölls mellan 4 och 10 juli, körde “Sunny Side Up II” 220 km och passerade på sin väg elva städer i Friesland. Distansen tog 16,5 timmar att avverka. Under racet kommunicerade föraren med ett team på land, som hade tillgång till all data från båten avseende solens laddning och energiåtgång. Det behövdes eftersom båten ofta gick i mål på sina allra sista Ampere.

Vripacks “Sunny Side Up II” är försedd med fem solpaneler och har en toppfart på 19,2 km/h (10,36 knop). Motorn ger en maxeffekt på 2 400 kW. Den 6 m (19,7 fot) långa båten drivs med en specialgjord, tvåbladig propeller ansluten till elmotorn.

Båtens skrov är tillverkat av kolfiber och epoxylim. Båten är inspierarad av BMW Gina Light Visionary Model, vilket gjorde att konstruktörerna kunde spara mycket vikt för att få maximal fart. Vissa delar tillverkades av textilmaterial (!). Vripack Solar Team tog också stor hänsyn till hur båten ska kunna dra åt sig så mycket solenergi som möjligt när de bestämde den futuristiska designen.

“Sunny Side Up II” är helt utvecklad och tillverkad av Vripack Solar Team. Träpluggen, 27 kg kompositskrov och hela framdrivningssystemet har gjorts av teamet.

Samarbetspartners var Polem, Snijtech, Esthec, Adel Polyester, Marin, Fiftysix, Interlinie, Vripack Brokers och Vripack Naval Architects.

www.vripacksolar.nl