Norska VB Media har köpt in sig i INBOSE AB som driver plattformen Boatings. Mest känd är VB Media för Båtens verden, SEILAS och båtglede-avisene.
Förvärvet följer Boatings strategi om att expandera till flera av de nordiska marknaderna. Med hjälp av det nya ägarskapet över landsgränserna hoppas bolagen på att tillsammans nå ut med Boatings erbjudande till fler båtägare.
Den nya ägaruppställningen kommer att ge Boatings goda förutsättningar att fortsätta utveckla applikationen med ännu fler tjänster och erbjudanden.
– Vi är oerhört stolta över vårt nya delägarskap med VB Media och detta ger oss ett helt nytt drivmedel för vidare systemutveckling, en ännu större branschkompetens och en stark integration mellan de svenska och norska vattnen, säger Boatings ena grundare Agnes Lorentzon.
Boatings har sedan lanseringen 2020 fungerat som en destinationsplanerare för båtägare där de genom en heltäckande sökmotor kan filtrera fram gäst- och naturhamnar baserat på egna preferenser. Boatings har parallellt med destinationsplaneraren en funktion som heter ”båtpärmen” där båtägaren kan samla all data om sin båt såsom reparationshistorik, kommande arbeten och mycket mer.
– Vi är idag i ett läge där vi har god kännedom om vad båtägare i såväl Sverige som Norge efterfrågar och med hjälp av VB Media har vi inför stundande säsong klart med lansering i Norge. Vi har dessutom gjort designen mer användarvänlig och erbjuder flera nya funktioner och ännu flera spännande funktioner kommer löpande att introduceras under säsongen”, säger Agnes Lorentzon.