9 juli, 2010

Hur kan man segla i två klasser samtidigt? Vi reder ut begreppen kring ORC och IRC

Av 238 startande båtar i årets Eurocard Gotland Runt finns det tolv som samtidigt seglar i två klasser – ORC och IRC. Hur kan detta vara möjligt? Med hjälp av Eva Holmsten, vice tävlingsledare, ska vi kortfattat försöka att förklara detta och samtidigt reda ut begreppen kring de olika klasserna.

Pressrelease:

– ORC International är det mest professionella mätsystemet för internationell kappsegling. Det ägs av Offshore Racing Congress. Inmätningen är tämligen komplicerad med mängder av mätpunkter på skrov och segel. Även besättningen vägs. Man räknar på detta sätt fram ett mätetal för olika vindstyrkor och får en prestationskurva som anger båtens kapacitet. Därmed seglar man i praktiken mot sig själv, förklarar Eva.

IRC ägs av RORC – Royal Ocean Racing Club. Detta är ett något enklare system där en inmätning resulterar i ett mätetal i form av en koefficient som sedan multipliceras med den seglade tiden.

– Sedan årtionden ritas professionella segelbåtar för optimal prestation enligt något av systemen. I och med att vi har två olika mätsystem för internationell havskappsegling blir det färre båtar i varje klass.

– Detta leder också till att en del seglare samtidigt anmäler sig till olika klasser, vilket är internationellt accepterat enligt Eva Holmsten, som är medlem i Internationella Seglarförbundet ISAF:s ocean- och havsseglingskommitté.

På initiativ av ISAF har diskussioner nu inletts mellan ORC och RORC i syfte att nå ett samarbete.

Det allra enklaste systemet är det svenska SRS som tidigare hette LYS – Lidingö Yard Stick.

– Mer än hälften av deltagarna i Eurocard Gotland Runt seglar enligt detta system, konstaterar Eva. Här baseras ett mätetal på båttypens tidigare prestationer. De vanligaste båttyperna finns i en tabell, som årligen uppdateras av Svenska Seglarförbundet. Om båten avviker från normalstandard kan man få ett eget mätebrev.

Eurocard Gotland Runt seglas i år på tre banor – Alfa, Bravo och Charlie. A är den kortare banan direkt runt Gotland och tillbaka till Sandhamn. B är något längre och C är längst. Samtidigt seglar 14 äldre, klassiska båtar Eurocard Classic Baltic Race på en bana till Visby tur och retur.