I dagarna påbörjas byggnationen av de två utsläppsfria höghastighetskatamaranerna – Beluga24 – som ska trafikera två nya kommersiella linjer i Stockholms skärgård med start 2024.
Sträckan Täby–Ropsten kommer att trafikeras av Strömma Turism och Sjöfart AB och sträckan Österåker–Skeppsbron av Antrophia Rederi AB. Beluga24 byggs i två varianter varav den ena är batteridriven och optimerad för pendeltrafik och den andra har ett vätgasdrivet bränslecellsystem optimerat för längre sträckor.
– Introduktionen av vår Beluga24 i Stockholm är ett stort steg för att minska koldioxidutsläppen i regionens vattenburna kollektivtrafiksystem. Genom att demonstrera våra emissionsfria höghastighetsfärjor i Stockholm kan vi visa att det finns ett attraktivt alternativ till traditionella fartyg. Beluga24 är både miljövänlig och kostnadseffektiv samtidigt som den ger en bekväm och smidig pendlingsupplevelse för passagerare även i höga hastigheter, säger Fredrik Thornell, vd för GCF.
GCF har utvecklat Beluga24 baserat på beprövad teknologi: bärplans- och skrovteknologi från Nya Zeeland, fartygsdesign från Italien, svensk kolfiberexpertis med erfarenhet av fartygskonstruktion och serietillverkning samt batteri- och bränslecellsystem från svenska Echandia.
Den unika skrovdesignen av Beluga24 ger en mycket energieffektiv höghastighetsfärja med små svallvågor i farter upp till 30 knop. Den största utmaningen med emissionsfria fartyg är vikten av batterier respektive bränsleceller och vätgastankar.
Beluga24:s bärplanssystem minskar vatten-motståndet och energiförbrukningen med upp till 30 procent. Lättviktsskrovet i kolfiber ger 35 procent viktminskning jämfört med konventionella aluminiumkonstruktioner, vilket gör att Beluga24 kan använda emissionsfria framdrivningssystem.
Sammantaget ger detta Beluga24 en unik position för att revolutionera vattenburen mobilitet. GCF kommer att ha egen produktion av Beluga24 i Sverige och fartyget kommer att certifieras enligt den internationella höghastighetskoden.