Premiären för Eriksberg Boat Show i Göteborg bjöd på allt från regn och snö till ett härligt vårväder. Ett hundratal båtar visades i vattnet och på kajerna hade tillbehörsutställarna tagit plats.
Det var med andra ord en ”riktig” båtmässa som arrangörerna bakom Eriksberg Boat Show hade ordnat. Allt kändes igen, men det var tydligt att arrangörerna även valde att satsa på livet i skärgården och miljöfrågor. Svenska Båtunionens sakkunnige i miljö- och hållbarhetsfrågor, Carl Rönnow, tillhörde talarna i talarhörnet på mässan.
Den största utställaren var Princess Yachts West Sweden, som anlände till mässan i en konvoj med åtta stora motorbåtar på 55–72 fot. Den största båten, värd 48 Mkr, var redan såld till ett båtägarpar. Bland övriga motorbåtar fanns det ett utbud som täckte stora delar av marknaden med allt från Nimbus välkända modeller till RIB:ar och snabbgående båtar från Hydrolift och Goldfish, båda från Norge.
Elbåtar hade en egen liten avdelning på mässan, som var fördelad över ett antal bryggor inne i dockan på Eriksbergsområdet. Bland elnyheterna märktes ”nygamla” Strana elbåt och Bella Zero 6.1 med den svenska elutombordaren från tillverkaren Stream. Båda två främst tänkta som dagtursbåtar med för sin storlek väl utnyttjade sociala utrymmen.
Segelbåtarna har de senaste åren levt ett undanskymt liv på många båtmässor, men för den som letade fanns fem båtar från bland andra Bavaria, Hanse och X-Yachts på plats. De senare visade även sin 33 fots motorbåt.
Den populäraste montern stod polisen och Båtsamverkan för. Tillsammans med Larmtjänst visade de på fördelarna med Båtsamverkan, men det som lockade flest unga besökare var maskoten Bolla-Bolla och en läckert lackad polisbil i miniatyr.