4 juni, 2010

På söndag släpps Årets Sill 2010 – Senap och maltwhisky

På Sveriges nationaldag den 6 juni, samtidigt som ”Sillens dag” firas på Klädesholmen, börjar Årets Sill 2010 – Senap och maltwhisky – traditionsenligt att säljas i butiker runt om i landet. Motiveringen till Årets Sill 2010 lyder: ”En angenäm sill med whiskyns rökighet och havets sälta där nyanserna tydligt kommer till sin rätt”.

I årets silljury ingick skådespelaren Peter Harryson, matprofilen Alexandra Zazzi, årets kock Gustav Trägårdh och Sjöräddningssällskapets vd Rolf Westerström. De fyra sillinläggningarna som juryn fick provsmaka, har tagits fram av köksmästarna på restaurang Salt & Sill och en krona per såld sillburk går direkt till Svenska Sjöräddningssällskapets arbete för ökad säkerhet till sjöss.

– Det var betydligt svårare att välja ut årets vinnarsill eftersom alla fyra sillsorterna höll en jämn och hög kvalitet. Samtidigt var ju juryn helt enig i sitt val av Årets Sill 2010 vilket ökar möjligheterna för att sillinläggningen ska falla svenska folket i smaken och sätta Klädesholmen på kartan som Sveriges sillcentrum, säger juryns ordförande Peter Harryson som också är ledamot i Gastronomiska Akademien.

Nu blir Årets Sill 2010 även miljöcertifierat av MSC för att sillen är fiskad på ett ansvarsfullt sätt utan miljömässiga och sociala konsekvenser.

MSC – Marine Stewardship Council – är en internationell organisation som arbetar tillsammans med företag, forskare, miljöorganisationer och med allmänheten för att främja det bästa miljövalet för fisk och skaldjur. Det blå miljömärket får bara användas på fisk och skaldjursprodukter från MSC-certifierade fisken.

– Det känns väldigt bra att kunna erbjuda konsumenterna en produkt som garanterar ett välskött och uthålligt fiske. Det blå miljömärket gör det enkelt att göra ett aktivt miljöval som bidrar till sundare hav och välmående marina ekosystem, säger Per-Aste Persson, vd Klädesholmen Seafood.

www.kladesholmenseafood.se
www.saltosill.se