25 januari, 2022

Klinkbyggda båtar ett kulturarv

Unesco godkänner den nordiska nomineringen om klinkbyggnadstekniken till Unescos lista över det immateriella kulturarvet. Därmed får Sverige sin första tradition på listan.

Klinktekniken innebär att bordläggningsplankorna i skrovet överlappar varandra och har funnits i de nordiska länderna i nästan 2 000 år. Tekniken är densamma i såväl vikingatida farkoster som i skärgårdböndernas ekor och i folkbåtar från 1960-talet.

– Vi är väldigt glada att Unesco har beslutat att godkänna nomineringen och därmed värdesätta det stora engagemanget hos dem som bygger och seglar dessa båtar och som är del i en levande hantverks- och kunskapstradition, säger Mats Djurberg museichef på Sjöhistoriska museet och tidigare generalsekreterare för svenska Unescorådet.

Efter en lång nomineringsprocess över flera år på initiativ av den norska föreningen Kysten har nätverk av båtbyggare, båtbyggarutbildningar, ideella museer och föreningar bildats runt om i Norden. Något som resulterat i att den nordiska klinkbyggnadstraditionen nu skrivs in på Unescos representativa lista över mänsklighetens immateriella kulturarv.

Utöver de många fritidsbåtar som är byggda i traditionell klinkteknik kan man uppleva segling och rodd med sådana båtar på många håll i landet. Några exempel är Postrodden mellan Grisslehamn och åländska Eckerö, Postrodd mellan Holmön (utanför Umeå) och finska Björkö, Kyrkbåtsrodd på Siljan, Waldemarsviksrodden i Östergötland, Hasselörodden utanför Västervik, Midsommarseglingen vid gotländska Herrvik och Allmogebåtsdagen på Bassholmen utanför Uddevalla.

Bildtext: Klinkbyggd båt på Classic Boat Show på Allt för sjön 2020.