Hjulångaren Eric Nordevall II är nu i provdrift och satt under ånga, i repris efter 150 år. I förra veckan sattes de två balansångmaskinerna i Hjulångaren Eric Nordevall II för första gången under ånga. De två ångmaskinerna gick igång utan minsta tvekan och ett stort steg i fartygets historia togs.
Sakta men säkert och i det närmaste ljudlöst gjorde de båda ångmaskinerna sina första slag.
Skovelhjulen är ännu ej monterade utan provdriften är så kallad bryggkörning för att kontrollera täthet, funktion och intrimning av ångmaskineriet. Detta kommer nu att fortsätta göras under maj – juni varefter skovelhjulen sätts på och de första provturerna kan göras under sensommaren.
Historik – Fakta
Framtidsplan om projekt Hjulångaren Eric Nordevall II vid Forsviks Varv i Forsvik: Föreningen Forsviks Varv bildades 1995 för att bygga hjulångaren Eric Nordevall II, en replik av originalet Eric Nordevall byggd 1836. Eric Nordevall förliste och sjönk till Vätterns botten 1856 utanför Vadstena och står än idag välbevarad på 45 meters djup. Eric Nordevall tillhörde den första generationen ångfartyg byggda speciellt för att trafikera Göta Kanal och revolutionerade tillsammans med sina systerfartyg de svenska kommunikationerna. Man kunde nu för första gången resa med fast tidtabell mellan Stockholm och Göteborg.
Första halvan av året 2009 var fokus för Forsviks Varv helt inställt på sjösättningen den 6 juni av Eric Nordevall II, vilket kunde genomföras helt enligt plan med stor arbetsinsats av personal och andra inblandade. Efter Sjöfartsverkets besiktning med krängnings- och manöverprov kunde Eric Nordevall II söndagen den 14 juni påbörja sin färd till Motala för att onsdagen den 17 juni förenas med sin ångpanna och de två balansång-maskinerna.
Giftermålet var en historisk händelse för alla inblandade och många besökare. Ångpannan är byggd av Kockums i Karlskrona och ångmaskinerna av Motala Verkstad i Motala. Eric Nordevall II bogserades hem igen med ankomst till Forsviks Varv den 28 juni där en stor välkomstkommitté med musik och tal.
Väl i hemmahamn angjord vid sin nya brygga har arbetena med hennes färdigställande fortsatt med avbrott för en provslussning i Forsvik den 27 november. Ångpannan med sina plåtar sammansatta av 6000 naglar är nu proveldad, provtryckt av Ångpanneföreningen. Ångrör och vattenledningar är dragna och godkända för att förena ångpannan med de båda unika balansångmaskinerna tillverkade enligt den 170 år gamla konstruktionen. Mycket arbete är också gjort på fartyget med bland annat akterspegelkringla, galjonsfiguren och skovelhjulsaxlarna på plats.
Projektets fokus ligger nu på att färdigställa fartyget och det pågår för fullt invändiga arbeten med t.ex. hyttinredning och aktersalong liksom arbeten ovan däck. Ångpannan och ångmaskinerna sattes första gången under ånga den 18 maj 2010 och sakta men säkert nästan ljudlöst gjorde de två balansångmaskinerna utan tvekan sina första slag i repris efter 150 år! Efter skovelhjulens planeras Eric Nordevall II för egen maskin under perioden juli – augusti göra provturer på Bottensjön under medverkan av kontrollmyndigheterna Ångpanneföreningen och Sjöfartsverket.
www.nordevall.com