I maj nästa år börjar testerna av en ny, hybriddriven båt som ska användas på Hurtigruten Svalbard. Bakom båten står Volvo Penta och båttillverkaren Marell.
Den nya båten ska användas sightseeing för passagerare som åker med Hurtigruten. Den tack vare hybriddriften väldigt tysta Marellbåten kan visa vägen för framtidens båtar i liknande trafik, där det gäller att ta sig fram försiktigt och med så liten miljöpåverkan som möjligt.
Den Marell M15 båt som används har döpts till ”Kvitbjørn” (isbjörn). Med hjälp av den ska turisterna kunna ta sig ut på havet och se mer än vad de kan se från de stora fartyg som används i Hurtigruten.
Motoriseringen är två Volvo Penta D4-320 DPI Aquamatic hybrid. De ger båten en toppfart på 32 knop och en marschfart på 25 knop. Båten har designats och byggts av Marell Boats Sweden AB och har skräddarsytts för sitt ändamål. Den ska bland annat klara att köra 500 Nm i arktiska förhållanden.
Det här blir Hurtigruten Svalbards första hybridbåt för dagsturer med motorer från Volvo Penta. Hurtigruten Svalbard ska testa att ta betalt per kWh som båten körs i denna båt som är avsedd att användas över 1 000 timmar under sin första säsong (1 maj – 31 oktober).