23 november, 2021

Eldrift från Yamaha

Yamaha Motor och Electric Drives har presenterat en eldriven båt. Båten har ett integrerat system för elektrisk framdrivning och styrning.

Systemet heter HARMO och är ett komplett smart teknikpaket bestående av en elektriskt driven framdrivningsenhet, en fjärrbox och en styrspak för intuitiv användning.

Motorn sitter i ytterringen för effektivare elektrisk framdrivning jämfört med en navpropeller i samma storlek. Den ska ge större dragkraft vid lägre hastigheter jämfört med mer traditionella lösningar.

HARMO har testats på båtar upp till 21 fot och ger, enligt Yamaha, lägre strömförbrukning än traditionella elmotorer. Detta i kombination med mindre vibrationer och buller när den rör sig genom vattnet.

Joysticksreglaget är baserat på HelmMaster EX-systemet som traditionellt bara finns på Yamaha Premium och High Power-utombordarsortimentet. Det ger en smidig hantering av båten.

Motorn monteras ungefär som en utombordare, via ett akterspegelfäste. Enheten har även en tiltfunktion för att kunna lyfta upp den helt ur vattnet.

Båten den testades på vid premiärvisningen på Genuas båtmässa heter Respiro och har byggts av den italienska båtbyggaren Venmar. Det är den första båten som lanseras med HARMO. Venmar grundades i Venedig år 1969 och har specialiserat sig på design och produktion av såväl taxibåtar som unika privata fartyg.

Respiro tillverkas i kolfiber och mahogny, vilket skapar ett styvt och lätt skrov med en vikt på 700 kg.

Bildtext:


Yamahas första system för eldrift av båtar heter HARMO. Det fick världspremiär på denna italienska båt.


HARMO används ungefär som en traditionell utombordare, men med eldrift.