7 maj, 2010

Skärgårdens snabbaste båt körs 3 juli

Den 3 juli är det dags för en av skärgårdens verkliga fartfester: Skärgårdens snabbaste båt. Enligt arrangören är det en dag med över 3000 besökare, mullrande motorer, helikoptrar, jetskis, skärgård och mingel. VIP, sponsorer och besökare tillbringar en heldag vid Strömma Krog samt ute på Nämdöfjärden.

Det blir också en minimässa och båtrace. 14 tävlande kör om pokalen och titeln “Skärgårdens snabbaste båt 2010”.

De tävlande grupperna är indelade i RIB, V-skrov och katamaraner. Snabbast i varje grupp koras till vinnare!
Vi börjar på Strömma Krog vid Strömma Kanal kl 11.00 den 3 juli 2010.

Mellan 11-18 är det öppet för alla sedan är det middag och fest för speciellt inbjudna.

http://www.skargardenssnabbastebat.se/

Kommentarer

Bengt 16:06:25 2010-07-09

Detta var det sämsta evenemang, eller i.a.f. det mest överreklamerade jag någon sin varit med om. Var det en av klasserna där det fanns mer än en deltagare?

Tre mediokra båtar som åkte runt i 10 minuter, det var inte ens i närheten av skärgårdens snabbaste båt som vann klassen med två deltagare.

RIB-klassen och katamaran klassen vanns av de enda deltagarna som var med antar jag. Det räcker med att åka ut vilken dag som helst så ser man nästan lika feta båtar.

Lars-Eric 14:44:21 2011-07-13

Jo nu var det ju ett par båtar som lämnade återbud och någon fick motorproblem, Jag var också ute och tittade på Racet, besökte även minimässan vid Strömma och tycker tvärtemot dig Bengt, att det var mycket trevligt och bra arrangerat. Jag och min familj ser fram emot nästa års race.

Mikael E. Widengren 07:56:57 2011-07-18

YCDBSOYA World Offshore Drag Racing is all about acceleration – travelling a short distance as quick as possible!

YCDBSOYA lanserar ”Dragracing för racerbåtar” i Sverige 2012.

YCDBSOYA tror att tävlingsformen kommer bli en stor publik succé. Till skillnad från dragracing med bilar! Håller man en ingångsfart, när man passerar startlinjen. Sen drar man bara på fullt! Snabbast över mållinjen vinner såklart. Vi mäter och tiden & toppfarten vid målgången. (Man tävlar på ”strippen” enskilt av säkerhetsskäl).

Tävlingsbanans längd anpassas efter banförhållanden. Det är viktigt att man koncentrerar tävlingen & publiken till samma område som dragracing. Då blir det den häftigaste upplevelsen för alla parter. YCDBSOYA tror intresset för ”snabba båtar” kommer öka radikalt i Sverige. Vinst summan kommer locka många deltagare och innehåller kontanter samt ”värde checkar” från sponsorer, PR Internetmarknadsförning. Det går att samordna tävlingarna med andra PR & Event som flytande båtmässor & Internetmässa osv.

Det krävs mer skicklighet av förarna än vid dragracing! Det gäller att man kan hantera alla hästkrafterna och få ut det mesta möjliga på ”strippen”. På sjön är det som bekant inte ”asfalt” utan vatten, vågor och vind kan påverka resultatet. Man tävlar man om ”bästa tiden” som vid dragracing och varje hundradel räknas. Skillnaden är i starten, här står man inte still utan man skall tygla alla hästkrafterna och ligga på exakt ingångshastighet vid startlinjen.

Tävlingen planeras köras under juni, juli & augusti i Sverige & Norge varje år. Det finns bara möjligheter med detta. YCDBSOYA startar upp tävlingswebben inom kort och där kommer löpande information finnas.

Det kommer ett ”tävlingsteam” från Florida! De är ute efter att sätta ”världsrekord” på ”strippen” redan 2012. Båten lär vara nått av det värsta och ”häftigaste” som funnits i Sverige.

YCDBSOYA World
http://www.ycdbsoya.com