Det nya året har knappt kommit ur startgroparna förrän bataljerna om det svenska båtlivets villkor tätnar. Snacka om ett krig med många fronter: 0,2-promillelagen – den så kallade pilsnerfyllan Gamla vrakbåtar – krav på båtregister och skrotavgifter Tömningsförbud till havet för båttoaletter Kommuner som kastar ut båtägare från kommunalt ägda hamnar Förbud mot zink i bottenfärger Oro i det organiserade båtlivet – sammanslagning eller inte?
OK, det här räcker en stund, det finns flera områden men som ni ser finns anledningar till en rad motsättningar och bataljer.
Det finns dock små, små ljusa kanter på de mörka molnen. Några av rebellerna mot myndigheterna har gett sig attan på att slåss mot de märkliga och tokiga påfunden för svenskt båtliv.
SBU:s miljökommitté är en av dem. I sitt remissvar sätter SBU efter miljökommitténs utredning ordentligt ned foten om toatömningen och dömer ut Transportstyrelsens utredning efter noter…
Sedan fortsätter SBU av bara farten och ger 0,2-lagen en hård känga; den borde aldrig ha införts.
En kommun lyser klart i det politiska mörkret. Det är Helsingborg som via sitt hamnbolag helt sonika skänker båthamnen till den båtklubb som håller till där.
En annan ljuspunkt i den marina tillvaron står faktiskt Kemikalieinspektionen för som plötsligt förklarat att nu är det OK med kopparbaserade färger även i Östersjön – kanske var detta för att motverka den chock som zinkförbudet åstadkom.
För att inte mungiporna skall hamna i något permanent nedåtriktat läge kan jag inte undanhålla er min kära läsare följande:
Lars Hässler, känd seglare och författare, vill starta en kampanj. Den skall handla om att göra Sveriges flagga tvåtungad – att användas på fritidsbåtar.
Förlåt, men räcker det inte med att tala med en tunga?
Som sagt, krutröken lägrar sig över en miljon människors fritidsliv. Låt oss hoppas att det till slut ändå handlar om lösa skott och inte projektiler.
PS. Om ni vill läsa den ”vitbok” som tagits fram mot 0,2-lagen finns den på www.båtfolket.se
Kommentarer
Jag önskar så att jag fick se en livaktig och intressant diskussion i de ämnen som Lasse B så ofta tar upp. Istället för att idiotförklara allt och alla som inte delar hans uppfattning vore det intressant om en dialog fördes. Att upprepat tjata om att det bara handlar om bajskorvar i vattnet är både en förenkling och ointressant. Det vore som jag ser det intressant om ett forum öppnades där en vettig och saklig dialog kan föras gärna då med fler debattörer för att åtminstone ge oss medlemmar en chans att förstå och ta ställning.
Tack Lasse.
Äntligen slut på appeasment-politiken? Det fungerar inte att försöka samförstånd och eftergifter, båtfolket blir ju fullständigt överkörda av Myndigheter, Stat och Kommun.
Vi måste sätta hårt mot hårt, nagelfara och granska, och visa alla båtmänniskor i Sverige VILKA politiker vi kan lita på, och vilka vi definitivt bör stryka kommande val!
Många är kritiska till Vitboken.
Att kalla en sida för "båtfolket" när man inte representerar hela "folket" är i mina ögon felaktigt.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=428278
Vi på Båtfolket.se deltar inte i grälet på Maringuiden överhuvudtaget. Väldigt lite av fakta och några få som håller på med massor av pajkastning medan en och annan försöker sansa till det lite. Ser ingen seriös kritik av vår Vitbok. Förstår heller inte kritiken mot vårt namn. Inte konstigare än att det finns en dagstidning i Eskilstuna med namnet "Folket" och SMC’s tidning heter "MC-folket" och även om jag kör MC är jag inte med där. Vi är ett ytterst seröst menande grupp backade av kunnande och erfarenheter från framstående sjörättsjurister, andra pålästa akademiker och inte minst massor av duktigt sjöfolk. Vi har stöd för vår sak av sjöpoliser och t.o.m nykterister! Vi kommer att hålla oss till fakta och avstår "floskel-grälen". Lagar skall byggas på fakta – inte tyckande.
Besökte båtmässan förra helgen, och träffade där en företrädare för båtfolket.se. Han berättade ivrigt att jag numer kan bli fälld för sjöfylleri, om jag bara håller i en förtöjningstamp med mer än 0,2 promille i blodet. Skrattretande! Företrädaren alltså… Jag frågade nyfiket om det finns några rättsfall på det. Han kunde inte direkt referera till något, men hänvisade till en hemsida. Där hittar man rubriken "rättsfall". Det man hittar är dock bara båtfolkets egna tolkningar av domarna, alltså inte vad rätten ansåg. Där kan man verkligen snacka om tyckande…
Till Jim: "Ljungbergaren" som grälar friskt på Maringuiden står som representant i båtfolkets monter.
@ Mad Max. Det är riktigt att "Ljungbergaren" var med på mässan. Vi hade några externa supporters till vår gemensamma sak som hjälpte till i montern. Han är givetvis en fri människa att uttala sig och att delta i debatter som han vill men gör det inte under Båtfolkets namn. Han driver ett helt eget forum. Vad vi i Båtfolket står för framgår av vår webbsida, i vår vitbok samt inlägg signerade någon av oss i styrelsen. Du kommer att se uttalanden och utspel från branschföretag, organisationer och individer som stödjer oss men där vi inte alltid ömsesidigt har en lika uppfattning om metoder och heller inte har exakt samma mål. Det som förenar oss är att vi ser 0.2 lagen som orimlig, att den inte vilar på saklig grund och att den måste göras om och anpassas till båtlivets förutsättningar.
– Du har rätt Lasse L.., "båtfolket.se" representerar ju egentligen inte hela "folket", -utan bara oss stackare som har oturen att ha båtar som går över 15 knop eller är över 10 m ! 😀
Lagen om 0,2 är orimlig, och den vilar inte på saklig grund utan handlar helt enkelt om tyckande bara.
Att den skall göras om är det väl ingen tvekan om. Ett havsverk som aldrig skulle kommit till.
Alkohol och körning (bil, båt eller någonting annat) passar inte ihop. Det är bra med 0,2 0/00!
Till RainerQ. Som att säga att alkohol och gång-trafik hör inte ihop.