Det blir en nedre promillegräns på 0,2 promille för sjöfylleri. Från och med den 1 juni 2010 skärps reglerna för sjöfylleri och det blir därmed fritt fram för Kustbevakningen och Sjöpolisen att kolla promillehalten hos båtförare även i Sverige.
Regeln gäller alla båtar som kan framföras i minst 15 knop eller har ett skrov som är längre än tio meter. Både den som framför båten och personer ombord med uppgifter som har stor betydelse för fartygets säkra framförande omfattas av de nya reglerna. Den nya lagen gäller för såväl yrkessjöfart som fritidssjöfart. Även när det gäller grovt sjöfylleri utvidgas straffansvaret för de fartyg som omfattas av promilleregeln. 1,0 promille blir en absolut gräns, och den som har mer alkohol i blodet än så döms för grovt sjöfylleri.
De nya reglerna innebär att polisen och kustbevakningen får rätt att göra rutinmässiga alkoholtester för att kontrollera nykterheten och sjösäkerheten i svenska vatten.
SBU har under beslutsprocessen framfört kritik mot förslaget. Bland annat för att det inte harmoniserar med lagstiftningen i andra grannländer, där 0,5 promille är den vanligaste gränsen.
– Vi får nu samma regler till sjöss som redan gäller på vägarna och det är bra. Jag tror att tiden är mogen för detta. Det är självklart för oss att vara nykter på vägarna och jag tror att samma inställning snart också gäller på sjön, säger Kristina Falk Strand, chef för brottsbekämpningsenheten på Kustbevakningen.
– Det är bra att reglerna blir tydliga och klara. Förutsägbara bestämmelser ökar rättsäkerheten, säger Kristina Falk Strand.
Den nya lagen innebär också att Kustbevakningen och Polisen får göra slumpmässiga nykterhetskontroller till sjöss för att kontrollera nykterheten i svenska vatten.
För båtar under tio meter och som går långsammare än 15 knop gäller samma regler som tidigare. Kustbevakningen har rätt att stoppa dem och kontrollera nykterheten om man kan misstänka att båtföraren är påverkad av alkohol eller annat medel och inte kan framföra båten på ett säkert sätt. En båtförare som är påverkad av alkohol kan dömas för sjöfylleri om inte båten kan framföras på ett säkert sätt. Om båtföraren har minst en promille alkohol i blodet, är avsevärt påverkad eller kör båt på ett sätt som innebär stor fara för säkerheten till sjöss, kan domen bli grovt sjöfylleri.
Kommentarer
"Gränsen gäller de som för fram båtar och segelbåtar som är minst 10 meter och kan gå 15 knop eller snabbare "
Helt fel- "Gränsen gäller de som framför båtar som är 10 meter eller längre ELLER båtar som med motordrift kan gå 15 knop eller snabbare"
Båda kraven behöver således inte uppfyllas, en inte helt oviktig detalj.
Trist att likställa båtar med bilar och ett sånt okunnigt uttalande av KBV. Helt olika förutsättningar. Undrar hur de skall klara av detta nu när jag är ägare till båten och har druckit. Men min gamla mamma står vid rodret nykter. Hur skall Polis och KBV kolla att hon klarar den "väsentliga uppgiften" att lägga till själv ….
– Bra att Polis och KbV kan agera.
– Luddigt och odefinerat om vem som är kapten vs. vem som kör/seglar båten (fullgör en uppgift av väsentlig etc)
– För låg promillehalt 0.2. Tvivlar på att båtfolk kommer att ta det på allvar. Inte jag i alla fall. Därmed inte sagt att man skall vara full. i USA är det 0.8 och det är inget som tyder på mer problem här.
Olof: I Californien kan du åka dit med 0.5. Och är du under 21 så är gränsen 0.1. Plus att du har betydligt mer regler om utrustning som skall finnas i båten. (Och i vissa delstater i Kanada så är det tom. olagligt att dricka öl i en eka…)
Adam. Det är riktigt att det varierar ngt. Jag kör i Maryland, Virginia, DC, NJ, RI etc =0.8. Jag tror att hela den här lagstiftningen är ett slag i luften. Folk som super struntar i om det är 0.2, 0.5 eller 0.8. För oss som är "skötsamma" innebär det bara onödiga begränsningar om man vill känna sig laglydig.
Här i USA är det betydligt mer övervakning. En del av rena säkerhetsskäl som inte hör båtsporten till per se. Utrustninngskraven är inte mer an vad de flesta har i båtarna ändå Sverige. Vad jag uppskattar här i USA är "NO WAKE" (Inget svall) som ofta är mer relevant än 5, 8 eller 12 knop, men kan även vara kombinerad med fartgräns.
Varför haka upp sig på bevisbördan ? Borde det inte vara vettigare och fundera på vad som händer med en när man får alkohol i kroppen? Man är faktiskt betydligt mer utsatt redan när man ligger förtöjd med sin båt än om du sippar/super hemma eller på krogen. Ett exempel på detta är en mycket erfaren världsomseglare som hittades drunknad intill sin båt i Nyköping! Lasse Åberg gjorde en mycket tänkvärd pr-film för sjönykterhet för x antal år sedan. Stiltje och fin kväll plus alkohol var en farligare kombination än att vara ute nykter i sin båt när det blåste kuling. Hemma kan du dricka till och känna dig trygg, men när du ligger förtöjd vid något mysigt ställe med din båt, kan vindarna vända och klipporna bli hala, som du säkert känner till. Då gäller det att vara skärpt och nykter om du inte vill riskera några tråkigheter!
Per-Arne. Håller med om att man inte skall vara full på sjön. Men det är INTE binärt. Så gott som alla länder och myndigheter i världen anser att mellan 0.5 tlll 1 Promille funkar. Då kan man också lägga om sin båt utan att vara brottsling när man druckit lite vin på kvällen. Nu tar vi ett nästan militant grepp om detta i sverige. Lagen är inte förankrad bland båtfolk och heller inte väl definerad. Dålig förankring leder till låg efterfölelse. Jag registrerad aldrig min båt och kommer heller inte att följa den här lagen. Jag tillhör numer inte "lydfolket" och med ökat intrång i människors liv och tillit till egna beslut minskar lagefterföljelse.
Jag håller delvis med dig Olof och reggade inte heller in båten. Men om man även vänder på denna stek och skulle trotsa alla förbud som är svåra att lagföras för skulle väl det innebära folkmoraliskt rätt till fri fart på Essingeleden. Skulle inte det innebära högre tempo och större olycksrisker? Vi har faktiskt haft en gammal solidarisk alkoholpolitik och informationskampanjer i Sverige som byggde på omtankte om varandra. Nu verkar alla ha gett upp och trånar efter liberalare regler och länder där man "kan handskas med alkoholen". Men klarar de verkligen av det? Om nu sannolikheten att åka fast är så liten att man struntar i 0,2 gränsen till sjöss, hur kan man då vara så säker på att man inte har 0,2 i blodet när man sätter sig i bilen för att åka hem? Jag hade släktingar som på 60-talet älskade sitt båtliv med sin Petterssonare. De hade väldigt trevligt tillsammans med sina klubbkompisar och levde ett mycket rutinbundet båtliv med invanda krökartraditioner. Men plötsligt insåg de att deras båtliv blev en för stor hälsofara för dem så de sålde båten och köpte sig ett landställe i stället. Möjligtvis började de även att tänka om när deras bästa båtvän dog i liungcancer eftersom han rökte så mycket.
Min släktingar slutade även att röka efter dödsfallet.
Beslutet om promillegräns är inte sjösäkerhets motiverat utan en nykterhetspolitisk kompromiss och kohandel som är ett slag i luften.
När våra ledande politiker jämför framförandet av en båt i mopedfart på en flera hundra meter bred farled med att köra bil i 90km/h på en 9 meters bred väg och med 3 meters mellanrum möta en i samma hastighet då blir det så här tokiga lagar.Med andra ord som de erfarna sjöpoliserna säger , det där kommer vi inte att lägga ner dyrbar arbetstid på att kolla
Vad har du för möjlighet att springa från en full mopedist som kör rakt emot dig Göran? Helst av allt sklule jag inte vilja möta någon berusad förare oavsett om det är till lands eller till sjöss!
För x antal år sedan kom körde en berusad snubbe i en liten snurrebåt om mig när vi seglade utanför Sätra båtklubb. När han paserat så reser han plötsligt på sig och ramlar ur båten. Han hade inget dödmansgrepp kopplat så båten kör runt runt hela tiden samtidigt som han ropar på hjälp. Jag kände mig frustrerad som inte kunde ingripa eftersom jag hade seglen uppe och en hrlt orutinerad besättning.Men jag ringde 112. Som tur var kunde ettungt bar i en mindre motorbåt agera. De såg till att de kunde kunde komma tillräckligt nära så att de kunde slita loss bränsleslangen från motorn. Förmodligen fick de en och annan repa på sin egen båt som tack för hjälpen. Det var rena turen att den packade snubben hamnade utanför sin egna båts framfart. Priset för den så romantiserade båtfyllan får även anhöriga och de hjälpande räddarna var med att betala. Man vet inte heller i förväg hur personen kommer att reagera som man försöker att rädda. Tänk om personen i fråga får panik och dränker dig av misstag!?
Alkohol är farligt både till lands och till sjöss oavsett fart eller om du ror. En räddningsaktion av dig är i regel traumatisk och kan kosta andra livet!
Per-Arne. Måste ha varit frunktansvärt att uppleva. Men betänk att sannolikt är det just en sådan person som ändå inte bryr sig (vi har ju haft 1 promille redan innan) och gick båten max 15 knop innefattas han ju inte ens av reglerna.
Har inte hittat bra statistik ännu här i USA men en intressant – och statistiskt vederlagd – undersökning visaratt "distraktioner" i bil (mobiltelefon, SMS, Ipod, stereo, navigatoretc ) motsvarar om man har .08 promille eller mer i blodet!
Men, man skall inte jämföra med bil. Lagen på 0.02 på sjön saknar helt rationella grunder
Även jag har märkt att många är mindrr uppmärksamma idag både på vägarna och till sjöss vilket mycket väl kan bero på att de slukas upp av gps:er sms:r eller annan modern teknik.
Jag har alltid "hulligan-tutan" tillgänglig och har väckt en och annan i kritiska ögonblick. Så visst har du rätt i att det är att jämföra med en viss fylla Olof! Men ja g tror i alla fall det är farligt om båtfolket bara lutar sig bakåt och fortsätter med sitt frihets-sippande! Har verkligen alkoholen försvunnit ur kroppen när de väl sätter sig bakom ratten i sin bil? Det är möjligt att den nya promilleilagen även skulle kunna förbättra nykterheten på våra vägar.
Vansinne med 0,2! 0,5 OK
Jag accepterar inte denna Överhöghet.
En lag som fattas utan ett uns av underlag eller fakta = diktatur. På Bryggsnack är detta den största tråden, alla är rasande!
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=348586
Vansinneslagen!
www.alltom02promillepasjon.se
Läs och bli förbannade, ledsna, upprörda.
Politikerna ställs mot väggen, deras svar, som inte är några svar, utvisar endast makt-fetichism.
Det stämmer inte alls att alla är rasande på Maringuidens bryggsnack. Många har inte alls problem med den nya lagstifningen.Sen verkar de flesta som är emot lagen bara utgå från sig själva och sin egen verklighet. Man ska komma ihåg att om man tillåter att man har en halv promille alkohol i blodet och kör hem "en vindstilla kväll" så är det även tillåtet för en 18-åring att också ha en halv promille i blodet och köra 40 knop med farsans styrpulpet på kvällen. För den "friheten" blir även den laglig.
Nu är det igen klarlagt att lagen är helt felriktad enligt färsk statistik.
Nu ställs politikerna mot väggen med svart på vitt, och de vägrar svara, eller rättare sagt, de har inget att komma med nu för statistiken är förödande för de som står bakom lagen. Intressant att man just för de båtar som finns överrepresenterade i olycksstatistiken har undantagit dem i lagtexten. Båtar som lagen riktar sig emot finns knappt alls.
Vilken statistik hänvisar du till? Länka gärna!
Så här hade varit bättre!
1,0 om du kör under 8 knop
0,6 " " " mellan 8 – 25 knop
0,2 " " " över 25 knop
Typisk foliehatt, klart han inte har någon statistik. Det finns ingen statistik som stöder att man blir bättre båtförare på fyllan.
Jag, däremot blir bara snyggare ju fullare jag är.
Kære svenske broderfolk
Det er og bliver en tosset lov. 0,5 – 0,8 havde været OK.
Det værste er dog den usædvanlige nidkære måde politi og kystbevogtning synes at udføre jagten på – utåleligt.
Jeg bliver herefter i Danmark – ikke for at drikke ustyrlige mængder, men hvem ønsker at skulle diskutere (blive anklaget etc) blot fordi man en aften skal flytte sin båd 200 m i en bugt, men desværre har drukket 0,5 flaske vin, og herefter skal behandles som en kriminel – få nu lavet det oprør og få den lov lavet om.
God ædruelig sommer ønskes I alle