14 oktober, 2021

Buster uppdaterar Magnum och SuperMagnum

Buster Magnum förnyas till säsongen 2022. Nya Buster Magnum och Buster SuperMagnum får en förfinad design och blir mer funktionella med en uppdaterad inredning och vindruta.

Pressmeddelande:

Stor vikt har lagts på att förbättra ergonomin och sikten för föraren, samt komforten för passagerarna. Konsolerna har fått helt ny design och de nya, mer vertikala vindrutorna förbättrar sikten samtidigt som de erbjuder passagerarna bättre vindskydd.

Med en total längd på över 7 m ger Buster Magnum den säkra känslan av en stor båt. Skrovets konstruktion har finjusterats för att ge roliga, konsekventa och säkra köregenskaper även under de tuffaste förhållandena. Buster Magnum och Buster SuperMagnum passar både i skärgården som för utflykter i tuffare sjö och öppet vatten.

Nya Buster Magnum är en 7,2 m öppen båt med plats för åtta personer. Den största rekommenderade utombordaren är Yamaha F225 V6. Buster SuperMagnum är 20 cm längre och har plats för tio personer. Den största rekommenderade utombordaren är Yamaha F300 V6. Båda modellerna har också en imponerande lastkapacitet: 884 kg för Magnum och 1 101 kg för SuperMagnum.

För Buster Magnum är det här den femte generationen som presenteras. Sedan premiären 1990 har Magnum blivit den mest populära stora, öppna båten på de nordiska marknaderna. Nya SuperMagnum blir i sin tur den tredje generationen av modellen, som lanserades för första gången 2013.

De nya, moderna konsolerna har uppdaterats utifrån behoven hos dagens båtägare bland annat med säkra förvaringsutrymmen för mindre prylar och föremål, med laddningsmöjligheter för mobila enheter. Ergonomin har testats noggrant, så att alla instrument och kontroller är inom föraren räckhåll.

Materialet i konsolerna har också uppgraderats från armerad plast till rotationsgjuten polyeten, vilket gör att konstruktionen är robust, tyst och extremt hållbar.

Förarpulpettens mittpunkt på båda modellerna är den uppdaterade 16″ Buster Q Smart Display infotainmentsystem som innehåller Navionics elektroniska sjökort, radio, väderinformation och båtens instrument. En ny funktion är att skärmen kan delas, vilket gör det möjligt att visa kartor i två olika skalor samtidigt. Detta gör att föraren kan ta ut kursen på en karta och zooma in detaljer på den andra.

Buster SuperMagnum kan också utrustas med en extra 10″ Buster Q Smart Display för passagerarkonsolen, så passagerare kan hjälpa till att navigera och styra musiken utan att föraren behöver bli distraherad. All båtdata och loggboken kan synkroniseras till en mobil enhet via Buster-appen, utan att vara i närheten av båten.

Infotainmentsystemet kan uppgraderas ytterligare med många andra funktioner, inklusive en Raymarine CHIRP Fishfinder, automatiskt identifieringssystem (AIS) och trådlös fjärrkontroll.

Fördäcket är mycket anpassningsbart för olika användningsområden. Utöver avkoppling kan spölådor monteras längs båda sidor, så att det också kan användas för fiske.

Användbarheten har förbättrats ytterligare genom bättre disponering av förvaringsutrymmet under aktersoffan för att göra det mer lättillgängligt och praktiskt. Den U-formade aktersoffan är nu standard på både Magnum och SuperMagnum.

Den nya vindrutan är nu mer vertikal, vilket ger ett bättre vindskydd och därmed förbättrar komforten för passagerare som sitter på aktersoffan. Den nya sidoprofilen märks tydligt, även från långt håll.

Offshore-stolar med fjädrande stolstativ är tillval på båda Magnum-modellerna: som ett separat fabriksmonterat tillbehör på Buster Magnum och som en del av Premium-paketet på Buster SuperMagnum.

Andra fabriksmonterade tillbehör inkluderar ett akterkapell som fästs på vindrutan med en praktisk dragkedja. Separata hamnkapell finns att beställa till både fören och aktern, för att skydda båten när den inte används.

Trots storleken och det högpresterande skrovet är båda modellerna bränsleeffektiva: bränsleförbrukningen är drygt 1 liter per nautisk mil vid marschfart och cirka 2 lit/Nm vid topphastighet. Buster Magnum med en Yamaha F225 V6 utombordare når en topphastighet på cirka 45 knop, medan SuperMagnum kan nå över 50 knop med en Yamaha F300 V6.

Båda modellerna har en bränsletank på 300 liter, vilket möjliggör en räckvidd på över 240 Nm i marschfart.

Skrovet på nya Buster SuperMagnum har optimerats för den senaste Yamaha F300 V6 med Digital Electronic Control (DEC), som introducerades i januari. DEC var tidigare endast tillgänglig på Yamahas flaggskepp inom utombordare, XTO Offshore.

DEC-systemet inkluderar också Digital Electric Steering (DES), som ger extrem precision och jämnhet, och innebär en enorm förbättring jämfört med hydraulisk styrning. Styrresponsen kan enkelt justeras efter förhållanden och individuella önskemål: antalet rotationer från lås till lås kan justeras från fyra till nio rotationer. Styrresponsen kan också justeras automatiskt efter varvtalet på motorn. Den automatiska trimhjälpen justerar utombordarens vinkel till det optimala läget för nå bästa prestanda och bränsleekonomi, oavsett fart.

Kraven på utrymme och underhåll är minimala för det pålitliga elektriska styrsystemet, eftersom DES eliminerar behovet av traditionella hydraulslangar och pumpar. Det kräver också mindre kraft än traditionell hydraulisk styrning.

Den senaste motortekniken har också spelat in i utformningen av den nya konsolen, som nu har en ergonomisk plats för Yamaha Helm Master EX joystick och display. Helm Master EX möjliggör en exakt och enkel styrning i de trångaste utrymmen, som hamnar och smala kanaler. Och finns nu även för båtar med en utombordare, tidigare var systemet endast tillgängligt på Buster Phantom med dubbla utombordare.

Standardutrustningen på både Magnum och SuperMagnum inkluderar en tiltratt och trimplan med joystickstyrning, lanternor och nyckellös tändning. Durken på båda modellerna är tillverkad av slitstark, mönstrad aluminium, medan räckena och beslagen är tillverkade av rostfritt stål.

SuperMagnum har ytterligare som standardutrustning, till exempel Entertainment-paketet med högtalare och förstärkare, samt en vattenskidbåge. Som tillval finns kylskåp, bogpropeller, ankarvinsch, solbädd och helfoliering av skrovet.

Nya Buster Magnum och Buster SuperMagnum kommer till Buster återförsäljare i slutet av 2021.

Buster Magnum 2022

Längd:                  7,20 m

Bredd:                  2,50 m

Vikt:                      1 220 kg (utan motor)

Sittplatser:            8

Max lastvikt:         884 kg

Bränsle:                300 liter

Motor:                  175–225 hk

Buster SuperMagnum 2022

Längd:                  7,40 m

Bredd:                  2,50 m

Vikt:                      1 260 kg (utan motor)

Sittplatser:            10

Max lastvikt:         1 101 kg

Bränsle:                300 liter

Motor:                  225–300 hk

Info:                      www.buster.fi