23 april, 2010

Volvokoncernen det första kvartalet 2010

Under det första kvartalet 2010 uppgick Volvokoncernens försäljning till 58,6 miljarder kronor, vilket justerat för förändrade valutakurser var en ökning med 12% jämfört med föregående år. Volvo Penta var en av de delar som rapporterade vinst. Bolaget har gått från en förlust föregående kvartal på nästan 100 Mkr till en vinst på över 100 Mkr.

Rörelseresultatet förbättrades kraftigt till 2,8 miljarder kronor jämfört med förlusten på 4,5 miljarder kronor det första kvartalet föregående år. Samtliga koncernens affärssegment var lönsamma. Rörelsemarginalen steg till 4,8% till följd av de åtgärder som genomförts för att sänka koncernens kostnader och som en effekt av högre kapacitetsutnyttjande och förbättrad produktivitet i det industriella systemet.

• Under det första kvartalet steg nettoomsättningen med 4% till 58,6 Mdr kr (56,1). Nettoomsättningen steg med 12% justerat för förändrade valutakurser

• Rörelseresultatet uppgick till 2.799 Mkr under det första kvartalet (-4.528) som ett resultat av en överlag sänkt kostnadsstruktur i kombination med förbättrad produktivitet och ökad kostnadstäckning i det industriella systemet

• Under det första kvartalet uppgick resultatet per aktie före och efter utspädning till 0,83 kronor (-2,09)

• Under det första kvartalet var det operativa kassaflödet i industrirörelsen -2,7 Mdr kr (-15,7). Det negativa kassaflödet var en effekt av en säsongsmässigt normal ökning av rörelsekapitalet

• Avsevärd resultatförbättring inom Anläggningsmaskiner

”Med den gradvis förbättrade världsekonomin så ökar efterfrågan på koncernens produkter igen. Samtidigt har de åtgärder vi genomfört för att sänka kostnadsnivån gett bra resultat runt om i koncernen. Framgent kommer vi fokusera på att utnyttja den ökande försäljningsvolymen för att höja produktiviteten i koncernens alla verksamheter medan vi bibehåller strikt kostnadsfokus. Försäljnings- och administrationskostnaderna ska hållas nere, och vi är också fast beslutna att ytterligare öka effektiviteten i produktutvecklingen.” Leif Johansson, VD och koncernchef.

Kommentarer

Valter 18:36:55 2010-04-25

jaha det var ju intressant, när få vi medlemmar se en ekonomisk redovisning av Båtunionens verksamhet, det är ju ändå våra pengar som de använder…

Lars-Åke Redéen 10:13:54 2010-04-26

Hej!
Gå in på www.batunionen.com
Där finns protokoll från SBU:s olika aktiviteter inklusive Båtriksdag så att du själv kan ta del av detta.
mvh
L-Å Redéen
Chefredaktör

Per-Arne 18:54:06 2010-04-26

kopierat ur Sbu:s toamål:
Toafrågorna

* Fler toaletter i land ger snabbast och mest kostnadseffektivt resultat, ingår i den samhällsfinansierade infrastrukturen på land.
* Även den stora majoriteten båtar utan toa är del av röliga friluftslivet.
* Båt med vattentoalett ombord ska ha hålltank, helst tömningsbar över däck
* Onödig toatömning i havet ska undvikas, ingen toatömning i inlandsvatten
* Till nöds mer än 500 m från land i havet, under gång
* Lokala väl motiverade, avgränsade förbud kan godtas, t ex naturhamnar, strandnära lägen
* Fler och väl tillgängliga tömningstationer som del av samhällsfinansierad infrastruktur

Det här är ju rimliga mål som även bygger på att båtägarna tar sitt eget anvsar L-Å.
Min inser inte du att Lasses krönikor har alltid motarbetat
detta genom sitt raljerande och påstående att detta inte är ett problem för båtfolket?
Är SBU:S toamål bara försyns skull?
Per-Arne

Lars-Åke Redéen 08:48:16 2010-04-27

Krönikor är alltid väldigt tydliga och skarpt formulerade, så även i Båtliv. Men Lasse Bengtsson har, såvitt jag vet, aldrig gått emot SBU:s ståndpunkt i någon sakfråga. SBU:s mål är verkligen inte bara för syns skull utan långsiktiga mål som kan uppnås eller har uppnåtts.
Vad Lasse säger är att toatömningen inte är ett problem för vanligt båtfolk. Jag håller med.

Per-Arne Feldt 20:30:06 2010-04-27

Hur kommer ni i så fall att klara nolltoleransen mot toautsläpp om det blir lag? Ska ni fortsätta gnälla eller hjälpa till att gilla läget?

S.B 13:05:10 2010-04-29

L-Å, du kan inte mena allvar att Lasse Bengtssons krönikor är tydliga och skarpt formulerade…
Jag vet att jag inte är ensam om att tycka att hans konstanta raljerande är pinsamt.

Vem tar SBU på allvar när du påstår det som chefsredaktör?