26 november, 2010

Statliga stolligheter

Varför får inte de som har nautisk kompetens bland våra politiker i riksdagen ”ta befälet” i båtlivsfrågorna? En salt sjökapten, en garvad kappseglare, en långseglare eller en vanlig Svensson som tillbringar somrarna i båt?

Om så varit fallet kanske den båtpolitiska bilden av fosterlandet inte varit fullt så stollig som den nu verkar vara.

Titta bara vad man hittat på i departement och verk:
– Jämfört biltrafik med båtliv och infört promillelagar på grund av detta.
– Gett kustbevakningen rätt att stoppa alla för alkotester
– Infört minst sagt märkliga bestämmelser om kring vad som gäller för fyllekörning.
– Beslutat införa toatömningsförbud utan hänsyn till fakta, ekonomi och genomförbarhet
– Infört hastighetsbegränsningar där två statliga verk inte är överens om hur farten ska mätas
– Gett kontrollmyndigheten Transportstyrelsen kontrolluppgifter men inte resurser att göra några kontroller (gäller till exempel CE-märkning av nya fritidsbåtar).
– Struntat i att läsa och lära av vad tillgänglig statistik faktiskt slår fast om det svenska båtlivet…

Det finns ett talesätt som säger att om efterlevnaden av en lag inte kan kontrolleras ska den lagen inte stiftas.
Vet man inte det i regeringen?

Vad blir då resultatet av denna osannolika soppa?
Svaret blir förstås att vanliga människor hamnar plötsligt i situationer där de blir kriminaliserade för bagateller!

Ännu en fråga; Är inte svenskt rättsväsen tillräckligt överlastat redan nu?
Att lägga tid på pilsnermål och lagstridiga bajskorvar verkar platsa bättre i en dålig Janne Vängmanfilm än i en domstol.

Sedan jag skrivit detta slog det mig; Att skilja båtlivsfrågorna från Sjöfartsverket var nog den största björntjänst den svenska regeringen Gett det svenska båtlivet…

Slutligen; om vi fått det båtkörkort Svenska Båtunionen länge har kämpat för och som regeringen placerat i långbänk hade förmodligen mycket av stolligheterna kunnat undvikas.

Kunskap är bättre än pilsnerpromille och bajs.

Kommentarer

Peter Eriksson 19:03:28 2010-11-30

Lasse, dina åsikter må vara sunda men ditt sätt att argumentera på är faktiskt kasst. De duger säkert bra på bryggan vid båtklubben, men imponerar nog föga på riksdagsmän och tjänstemän vid statliga verk.
Jag tror faktiskt att den uppfattas som oseriös och knappast något som ens behöver bemötas och så har debatten om sänkt alkoholgräns varit i den här tidningen sedan första början. Gnäll från fok som vill supa och köra båt samtidigt, kan man tycka. Jag har i allafall inte sett några vettiga och hållbara argument från några "tunga" namn innom SBU.

Olof Malmlöf 19:33:26 2010-11-30

Lasse må utrycka sig lite "raljerande" i i sak har han rätt i allt – utom kanske att det skulle behövas "båtkörkort". Just nu stiftas det många underliga lagar som saknar korrelation till FAKTA. Det blir att man blir "kriminell" för jag struntar i dessa lagar!!

Daniel 14:36:32 2011-01-07

Jag blir så trött på allt drabblande om förbud hit och dit. Tillhör den skaran som både åker snöskoter och seglar på sommaren och en sak är säker, inget har blivit till det bättre allt ska förbjudas för oss som sköter oss vare sig det är på vintern eller på sommaren. Så till slut orkar man inte lyssna utan man gör som man alltid har gjort tidigare och "åker man dit" får man betala och sen går det kanske 10 år innan nästa gång så får man betala igen… under mina kvarvarande 40 år kanske man får betala 4 ggr så får man slut ut det på en månadskostnad.

Ola 14:47:06 2011-02-20

Jag tycker om raljerandet, det ger lite humor åt vansinnet om detta.
"Kindpussar-snack" är inget för båtfolk.
Nu är det SM i förbud på sjön som gäller.
www.alltom02promillepasjon.se
"Gnäll från fok som vill supa och köra båt samtidigt"
Det stämmer ju delvis, nu enligt lagens mening så är alla "fyllerister" vid ett glas vin, dvs 0,2 promille, men inte i min realistiska värld där jag inte tror det är hälsosamt för demokratin att man skapar lagar på icke-problem.

Sören S 09:52:51 2013-08-01

Ang. toatömningsförbudet:
Lite tankar : Om jag köper en kubikmeter diesel och ägnar några dagar att elda upp detta i det fria så skulle jag sannolikt bli fälld för miljöbrott…
Om jag i stället häller samma soppa i min motorbåt och eldar upp soppan den vägen så är det ju helt OK.
Denna kubikmeter diesel förorenar ju miljön med diverse ej nedbrytbara saker.

Toalettavfall är ju inte så trevligt det heller det kan vi ju vara överens om. Jag är emot toatömning i kustnära vatten självklart men kan inte se att en toatank som töms några sjömil ut på fritt vatten skulle ha någon påverkan på vår miljö. Dock är innehållet biologiskt nedbrytbart och enligt min mening ett mycket mindre miljöproblem än all diesel som förbränns i båtmotorer.
Det ena utsläppet olagligt, det andra laglligt….
Hur var det gamla uttrycket?
"Sila mygg och svälja kameler"
Med vänlig hälsning Sören S