7 september, 2021

18 m Flybridge-yacht med fyra Yamaha XTO-utombordsmotorer

Utvecklingen med allt större båtar som drivs av utombordsmotorer har passerat 50 fot (15 m) med råge, trots att många trodde att det var gränsen. Denna 18 m drivs av fyra Yamaha V8 utombordare.

Pressmeddelande:

Nu presenteras det senaste kapitlet i historien om XTO 425 hk V8. XTO är synonymt med Yamahas rykte om pålitlighet och ingenjörskonst och motorn är redan etablerad som ett av förstahandsvalen för stora offshorebåtar tack vare det enorma vridmomentet och effekten som utombordsmotorn ger. I år såg vi också ytterligare innovation när V6-sortimentet uppdaterades med nya kundfokuserade funktioner och äkta XTO DNA.

I linje med sin filosofi att förbättra kundupplevelsen med hjälp av de senaste teknikerna och de bästa delarna söker Yamaha Motor alltid aktivt möjligheter att stöda nya och mindre konventionella projekt för att dela med sig av kunskap och expertis för upptäckten och tillväxtens skull. Detta tillvägagångssätt utanför ramarna har som målsättning att ständigt utveckla den marina marknaden och ändra vårt sätt att se på framdrivning av fartyg.

En stor idé måste ha stora ambitioner

Lion Yachts är ett italienskt lyxmärke under ledningen av ett framåttänkande team som arbetar med såväl unika projekt som en mängd mer traditionella båtar. När de började sin design för att utveckla en 18 m sportfiskebåt på över 27 ton motoriserad av fyra Yamaha XTO 425 hk V8-utombordsmotorer, var teamet inte bara glada över att tillämpa sin erfarenhet utan de var även fascinerade av det potentiella resultatet.

–  Alla sa att vi var galna eftersom vi byggde en båt som är 18 m lång, 6,5 m hög och 27 ton med fyra utombordsmotorer. Men Yamaha var den perfekta partnern för att hjälpa oss att välja denna väg.

Michele Parini, Lion Yachts

Projektet var ursprungligen en kunds idé. Han är båtägare med lång erfarenhet av många olika båttyper som tyckte att enkelheten, den minskade korrosionen och de sänkta underhållskostnaderna hos utombordsmotorer i jämförelse med traditionella inombordarsystem var ett mycket bättre val, även på en båt av den här storleken. Dessutom ansåg han att den utrymmesbesparing som skapas genom att montera utombordsmotorer frigör värdefullt utrymme ombord för ett tendergarage eller ytterligare en personalhytt. Därtill får inombordsmotorer fartyget att vibrera och motorljudet är mycket högre, vilket påverkar komforten för besättningen.

Den lösning som föreslogs var att integrera utombordsmotorer samtidigt som den höga lyxnivån hos Flybridge-fartyg bibehålls. Teamet på Lion Yachts var glada över att kunna ta sig an projektet och de var fast beslutna att leverera en banbrytande lösning.

Yamaha Motor valdes tack vare det höga vridmomentet och den höga effekten hos XTO 425 hk V8 samt det stöd som Yamahas team av marina specialister ger sina båtpartner.

Framgång bortom förväntan

Utöver fördelarna med extra utrymme ombord för besättningen, tendergaraget och de fullt tiltbara motorerna, vilka man kunde arbeta på och till och med ta bort med minimal verkstadstid. Även prestandan förvånade.

Ernesto Chiesa, testingenjör på Yamaha Motor Europé, förklarar:

– Vi förväntade oss cirka 30 knop, det var kundens målsättning … och vi lyckades få fram 36 knop i topphastighet. Båten planar i runt 14 knop vid 3 500 varv/min och går upp i varv till 6 000 vilket ger en utmärkt räckvidd för snabb och effektiv kryssning. Själv var jag mycket nöjd med Yamaha som återigen överträffade kundförväntningarna.

Köregenskaperna vid låg hastighet och förtöjningen överträffar vida förväntningarna och är i linje med motsvarande båtar med inombordsmotorer, trots att vikten är längre akterut och båten är mer utsatt för avdrift än man normalt förväntar sig av fartyg med utombordsmotorer. Yamahas Helm Master EX-riggsystem med joystick, autopilot och Steer-By-Wire-reglage gjorde båtmanövreringen både enkel och behaglig.

Det viktigaste för alla ombord är att motorljudet minimeras eftersom de är fysiskt monterade utanför båten, vilket också minskar vibrationerna i båten. Ytterligare fördelar omfattade en minskad bränslelukt, också tack vare motorns monteringsplats.

Lion Yachts tror inte att de har uppnått en gräns vid 18 m. De har planer på en 24 m båt som drivs av flera XTO 425 hk V8-motorer, och vi är säkra på att det inte blir det sista projektet i sitt slag.