I frustration över klimatkris och mänsklighetens konsumtionsvanor bestämde sig två svenskar, Wille Christiani och Oskar Hejll, för att köpa ett kombinerat passagerar- och lastskepp. Inget ovanligt, förutom att det här skeppet är ett segelfartyg och dessutom en nybyggd kopia av en engelsk så kallad ”Lugger” från 1776, som på sin tid användes för smuggling och sjöröveri längs den engelska sydkusten.
Mänskligheten arbetar på många sätt mot naturen och med hjälp av avancerad teknologi överlever vi där vi inte borde, och vi försöker på många sätt tygla naturen. Men på ett segelskepp måste man ständigt vara medveten om vinden och månen. Om tidvatten och stjärnor. Man måste hela tiden vara närvarande i naturen och alltid arbeta med den, aldrig emot den.
S/V Grayhound sjösattes 2012 och är ovanlig eftersom hon lever upp till de högt ställda krav på säkerhet som gör att hon har tillstånd att segla vart som helst på jorden. Hon har redan korsat Atlanten fyra gånger och kommer att göra det igen. Med både last och passagerare.
Förvånansvärt lite har ändrat sig på 250 år. 2000-talets Grayhound har i stort sett samma rigg och seglas på samma sätt som sin 1700-tals förlaga och precis som på den tiden så är besättningen en brokig, internationell skara. De flesta rekryterade i hamnen i den lilla franska kuststaden Douarnenez.
Jättesvårt visade det sig. Men trots Covid, Brexit och ett genuint intresse från hela världen att göra nyblivna sjöfararers liv komplicerat, så kommer Grayhound snart att angöra kajen i Göteborg.
Wille och Oskar köpte Grayhound för två år sedan. Efter en 8 000 sjömil lång resa ifrån Frankrike till Malta och tillbaka norrut längs den europeiska västkusten är de på väg att för första gången ta Grayhound till Sverige. Första hamnen blir Göteborg och därefter går färden till Stockholm och Gotland. Det kommer att finnas möjlighet att följa med på dagsseglatser och den som vill prova äventyret ombord under lite längre tid kan följa med under längre delar av sträckorna.
Efter besöket i Sverige ska skeppet förberedas för den första Atlant-korsningen med dom nya ägarna. Grayhound kommer att segla några månader i Karibien med last och passagerare innan hon återvänder till Europa för en ny säsong. ”Troligen kommer vi att testa nordligare vatten längs Norges kust för att förbereda oss för nästa stora äventyr; en segling till Grönland där hela äventyret en gång började.”